Алайда жаңа оқу жылы қарсаңында ата-аналар арасында бұл мәселеге қатысты көзқарас екіге жарылды. Бір топ ата-ана мектеп формасына қарсы шығып, петицияға қол қойса, енді бір бөлігі әлеуметтік желілерде бірыңғай форманың қажеттілігін қолдап отыр. Буллинг мәселесі өзекті заманда мектеп формасының болғаны жөн бе? Осы және басқа да түйткілдер жайында біз «Алаң» айдарында сарапшылар пікірін тыңдадық.
– Ата-аналар қымбатшылыққа байланысты әлеуметтік желіде мектеп формасын алып тастау туралы петицияға қол жинап жатыр. Олар мектеп формасы сабақ үлгеріміне әсер етпейтінін, сапасыз әрі ыңғайсыз екенін, ұстаздардың біраз уақыты форманы қадағалауға кететінін алға тартуда. Бұл пікір қаншалықты орынды? Мектеп формасы не үшін керек?

Асхат АЙМАҒАМБЕТОВ,
Мәжіліс депутаты:
– Біркелкі мектеп формасы қаншалықты қажет деген сауалға тоқталсам. Мен кезінде міндетті мектеп формасы туралы бұйрыққа қол қойған адам ретінде айтарым – бұл дұрыс шешім. Өйткені форманың артықшылығы көп: ол тәртіпке баулиды, тең жағдай жасайды, «бренд қууды» тоқтатады, тағысын тағы. Әрине, кемшіліктері де бар, бірақ біздің жағдайда мектеп формасы қажет.
Маңыздысы – біз балалардың өз пікірін тыңдап көрдік. 2022 жылы, мектеп парламенттерімен кездесуден кейін олардың өтініші бойынша арнайы жұмыс тобы құрылды. Ұсыныстар зерттеліп, мектеп формасына қатысты бұйрыққа өзгерістер енгіздік. Соның нәтижесінде формаға классикалық пиджак пен жейдеден бөлек, кардиган, поло секілді күнделікті киюге ыңғайлырақ нұсқалар да қосылды. Яғни, әртүрлі қажеттілік ескеріліп, жалпы мектеп формасы анағұрлым қолайлы бола түсті.

Данагүл РАУИЯҚЫЗЫ,
Республикалық білім мазмұнын сараптау
орталығының жетекші сарапшысы:
– Қазақстандағы мектеп формасына қатысты пікірталас жыл сайын өзекті болып отыр. Ата-аналардың көтеріп отырған уәжі қаншалықты орынды екенін айта алмаймын. Форманы алып тастаудың тәуекелдері бар.
Қымбатшылық пен сапасыздық туралы көтеріп отырған мәселе де рас. Бұл Қазақстанда мектеп формасын өндіретін ірі отандық өндіріс жоғынан туындап отыр. Көбіне Қытай, Түркия, Қырғызстан өнімдері қолданылады. Біз импортқа тәуелдіміз, сәйкесінше бағалар да жыл сайын өседі.
Форманың сабақ үлгеріміне тікелей әсер ететіні ғылыми дәлелденбеген. Жалпы, киімнің адамның интеллектісіне әсер ету-етпеуі екіталай. Дегенмен мектеп формасы – ең алдымен әлеуметтік теңдікті сақтаудың құралы, балалар арасындағы айырмашылықты азайтады. Жалпыға бірдей форма әлемдегі ең мықты деген мектептерде де қолданылады. Себебі мектеп формасы тәртіп пен мектеп мәдениетін қалыптастырады, ұйымшылдықты күшейтеді. Балалар «не киемін?» деген мәселеге уақыт пен психологиялық ресурс кетірмейді. Алайда ол өзінің негізгі миссиясын орындау үшін қолжетімді әрі сапалы болуы шарт.

Меруерт ЖАПАБАЕВА,
Ақбастау жалпы білім беретін мектептің директоры:
– Мектеп – тек білім беретін орын ғана емес, сонымен бірге қоғамдағы маңызды әлеуметтік институт. Оның басты міндеттерінің бірі – барлық балаға тең жағдай жасау. Мұны ғылым тілінде эгалитарлық функция дейді. Қарапайым тілмен айтқанда, эгалитаризация – теңестіру деген сөз. Яғни, мектепке әртүрлі жағдайы бар, әртүрлі отбасынан шыққан балалар келеді. Солардың бәріне бірдей орта құрып, ешкімді алаламай, бәрі бірге оқитындай жағдай жасайды. Осы арқылы мектеп балаларға біліммен бірге жайлы психологиялық және педагогикалық атмосфера сыйлайды. Мектептегі бірыңғай форма – әлеуметтік теңсіздіктің көзге көрініп қалмауына ықпал ететін құрал. Оның мақсаты – балаларды бай мен кедей етіп бөлу емес, керісінше, олардың арасындағы айырмашылықтарды жасырып, қажетсіз салыстырулардан қорғау.
Әлі ой-санасы қалыптасу үстіндегі жасөспірімдер киіміне қарап бірін-бірі бағаламай, тек оқуға ден қоюы маңызды. Олар өзін және өзгені әлеуметтік мәртебесі арқылы емес, адамдық қасиеті арқылы қабылдап, еркін қарым-қатынас жасауы тиіс. Бұл психологиялық тұрғыдан қолайлы орта қалыптастыруға көмектеседі. Қоғамда тек таптық емес, этникалық, діни, гендерлік және түрлі субмәдени ерекшеліктер де бар. Мектеп кеңістігінде осындай айырмашылықтарды айқын көрсетпеу – мектеп формасының әлеуметтік теңестіруші қызметінің бір бөлігі. Сондықтан бірыңғай форма – балаларды бөліп-жармай, олардың барлығын біртұтас ортада тең дәрежеде ұстайтын маңызды тәсіл. Ендеше мектеп формасы әлеуметтік теңдікті қамтамасыз етеді, балалардың мектепке деген жинақылық, тәртіп дағдыларын қалыптастырады. Сондай-ақ ұжымдық біртектілікті күшейтеді.
– Жыл сайын бір оқушыны мектепке дайындау үшін ата-аналар біршама шығындалады. Статистика бойынша, ТМД елдері арасында ең қымбат мектеп формасы Қазақстанда екені анықталды (71 429 теңге). Ал ең арзан мектеп формасы Әзербайжанда тіркелген. Орта есеппен шығын – 10 989 теңге. Кейбір мектеп формасын міндеттеген елдер оның бағасын төмендету саясатын ұсынады. Біздің елге де осындай бастама қажет пе?
Асхат АЙМАҒАМБЕТОВ:
– Мемлекет тарапынан мектеп формасын алуға қолдау қарастырылған. Аз қамтылған отбасыларға көмек көрсету үшін «Жалпыға бірдей білім беру» қоры арқылы арнайы механизм жұмыс істейді.
Бұрын мектеп формасын немесе киімді әкімдіктер белгілі бір сомаға сатып алатын. Алайда бұл тәсілдің бірқатар кемшілігі болды: көбіне бірдей фасон мен біртүсті киім тігіліп, сапасы төмен әрі өлшемі сәйкес келмей жататын. Балалар ондай киімді кигенде қысылып, оның бюджет есебінен алынғаны бірден байқалатын.
Сондықтан 2021 жылы біз бұл механизмді өзгерттік: көмекті монетизацияладық. Енді ата-аналарға қаражат картаға аударылады да, олар баласына не, қайдан сатып алу керегін өздері шешеді. Бұл – ыңғайлы әрі дұрыс тәсіл: сапасы мен бағасын салыстырып, шынымен қажет затты таңдауға мүмкіндік бар. Қазір мектепке дайындыққа кететін шығын айтарлықтай көбейгендіктен, сол кезден бері қолдау сомасы да өсті деп сенемін. Ең бастысы – көмекті тікелей ата-анаға беретін осы қағида сақталған.
Данагүл РАУИЯҚЫЗЫ:
– Елімізде ұлттық өндірушілерді қолдаудың әлсіздігі салдарынан форма бағасы қымбат болып тұр және әрі қарай қымбаттай беруі мүмкін. Ол біздің ұлттық валюта теңгеміздің тұрақтылығына байланысты. Себебі әр жылы импорт құны, логистика шығыны және инфляция қосылады.
ТМД елдері ішінде Қазақстанда мектеп формасы ең қымбат екені анықталып отыр. Оның басты себебі – монополия, импортқа тәуелділік және стандарттың тым қатаң әрі бірыңғай болуы. Әзербайжандағыдай арзан бағаның себебі – жергілікті тігін өндірісін қолдау, бәсекелестікті арттыру және ата-аналарға таңдау мүмкіндігін беру.

Кейбір елдерде бағаны арзандату саясаты жүргізіледі. Мысалы, Ұлыбританияның өзінде заңдық тұрғыда мектеп формасын таңдау және жеткізушімен келісімді реттеуін қарастырады. Мектептер форманы тек белгіленген брендтерден емес, кез келген дүкеннен сатып алуға болатын нұсқаларды ұсынуға міндетті болады. Бұл ата-аналарға арзан, бәсекеге қабілетті нұсқаларды таңдауға мүмкіндік береді және билікке бағаны бақылау мен мектеп формасына қатысты саясатты қадағалауға мүмкіндік береді. Сондай-ақ Ирландияда мектептерге арнайы брендтелген формалардан гөрі жалпы брендсіз формаларды таңдауды ұсынады. Бұл бағаның жасанды түрде өсуіне тосқауыл болады. Тіпті, Беларусьтың өзінде Президенттің тапсырмасымен мектеп формасының баға саясаты мен ассортименті арнайы бақылауға алынған. Сонымен қатар көпбалалы отбасыларға формаға қаржылай көмек көрсетіледі. Ондай көмек бізде де бар. Жылда, «Мектепке жол» аясында көмек-қолдау көрсетіліп жатады.
Біздің елде де бақылауға алып, нақты қадамдар жасау қажет: отандық жеңіл өнеркәсіпті қолдау, бәсекелестік орта құру, ата-аналарға таңдау мүмкіндігін беру. Әлеуметтік осал топтар үшін мектеп формасын тегін немесе жеңілдікпен ұсыну мәселесі де аса маңызды.
Меруерт ЖАПАБАЕВА:
– Иә, жыл сайын тамыз айында мектеп формасына қатысты қызу пікірталас жүреді. Статистика көрсеткендей, Қазақстандағы форма шығыны ТМД-дағы ең жоғары деңгейде. Бұл бірнеше себептен туындаған мәселе: импорттық материалдарға тәуелділік, тауар бағасының реттелмеуі. Кей елдерде (мысалы, Ресейде, Әзербайжанда): мектеп формасының бағасын шектейді, отандық тігіншілерге қолдау көрсетеді. Қазақстанға да осындай бастама қажет. Елімізде бұрын оқуға қажетті киім-кешек пен оқу құралдарын мектептің өзі берсе, 2022 жылдан бастап ата-аналардың сұранысы негізінде ақшалай түрде ата-ананың банк шотына аударылатын болды. Оқу-ағарту министрлігінің мәліметіне сүйенсек, аз қамтылған отбасыларға материалдық көмек көрсету және балаларды 100% оқумен қамтамасыз ету мақсатында құрылған «Жалпыға бірдей міндетті орта білім беру» қоры материалдық көмекпен жыл сайын 500 мыңнан астам баланы қамтиды. Былтыр бір балаға 43 407 теңгеден берілді. Қаражатты алу үшін әр ата-ана мектеп директорының атына өтініш жазуы қажет. Одан кейін несиелік қарызы жоқ және бұғатталмаған банктік картасының 20 таңбалы нөмірін ұсынады немесе материалдық көмекті аудару үшін банкте арнайы шот ашу керек. Бұл көмекті ата-аналар сабаққа барғалы отырған балаларына киім-кешек, оның ішінде мектеп формасы, аяқкиім, оқу құралдарын сатып ала алады. Бір ескере кетерлігі, талапқа сәйкес, қаражатты мақсатты пайдаланылуы құжатпен расталады. Яғни, ата-аналар тиісті тауарларды сатып алғаннан кейін оны растайтын құжаттарын ұсынулары тиіс. Сонымен қатар 2008 жылдан бері жыл сайын 1 тамыз бен 30 қыркүйек аралығында еліміздің барлық өңірлерінде дәстүрге айналған «Мектепке жол» республикалық қайырымдылық акциясы өткізіледі.
– Ата-аналар мектеп формасының орнына іскерлік дресс-код ұсынып отыр. Жалпы, мектеп формасын реформалау туралы жыл сайын тамыз айында шу шығатынына үйреніп те кеттік. Дегенмен бұл зайырлылық талаптарына келіспейтін топ өкілдеріне қолайлы жағдай жасайтын ұсыныс емес пе?
Асхат АЙМАҒАМБЕТОВ:
– Әділет министрлігінде тіркелген, заң күшіне ие бұйрық бар, сол бұйрыққа бағыну керек. Онда мектепке сари немесе шартты түрде діни киім ғана емес, басқа да бірқатар киіммен, соның ішінде джинсы, қысқа юбкамен де келуге болмайтыны көрсетілген. Бұл талаптарды басқа факторларға апарып телудің қажеті жоқ. Әңгіме құқықтық мемлекет туралы болып отырғаннан кейін, талаптарға бағынуымыз керек. Орта білім беру ұйымдары үшін міндетті мектеп формасына қойылатын талаптарды бекіту туралы Қазақстан Республикасы Оқу-ағарту министрінің 2016 жылғы 14 қаңтардағы № 26 бұйрығы бар. Осыған сәйкес, қазақстандық оқушылар мектеп формасын киюі керек. Бұл зайырлылық қағидаттарына сәйкес оқу орнының ішкі тәртібін сақтау мақсатында енгізілген. Мектептен тыс жерлерде бұл мәселе бойынша тыйым салынбайды. Қыздарға арналған мектеп формасына пиджак, жилет, юбка, шалбар, классикалық блузка немесе түймелері әлде сыдырмалы құлып бар тоқылған куртка/кардиган, поло жейде немесе футболка (қыста: тоқылған жилет, сарафан) кіреді. Сондай-ақ қыздарға арналған кең және ұзын шалбар аяқтың тобығын жауып тұруы шарт. Ұл баланың классикалық мектеп формасына пиджак, жилет, шалбар, жейделер (күнделікті және мерекелік), тоқылған күрте/кардиган, поло немесе тенниска, қысқы мезгілде трикотаж жилет пен водолазка кіреді. «Мектеп формасын сақтау» деген сөз «қандай да бір атрибутика мен элементтерді пайдаланбауды» тұспалдайды. «Форма» деген ұғым барлық осы қатынастарды реттейді. Тіпті болмаса, мектеп формасы жоқ болып, мектепке кіргізбейді деген мәсесе жоқ. Ол таза, тәрбиеміз бен дәстүрімізге сай ақ көйлек, қара шалбармен келсе, оған мектепке кіруге ешкім бөгет жасамайды.
Данагүл РАУИЯҚЫЗЫ:
– Ата-аналар ұсынған іскерлік дресс-код нұсқасы да белгілі бір деңгейде тиімді болуы мүмкін дейді. Бірақ дресс-код дегеніміз сол мектеп формасы ғой, айналып келгенде. Егер мектепке форманы таңдау еркіндігі берілсе, ол нақты ережелермен бекітілмесе, әлеуметтік теңсіздікті күшейтуі ықтимал. Дегенмен, мемлекеттік болсын, жеке меншік болсын, бүгін де форманы өздері таңдап отырған мектептер жетерлік.

Сондай-ақ зайырлылық қағидаттарын сақтау үшін дресс-кодтың шектері алдын ала анықталуға тиіс. Кейбір топтар діни сипаттағы киімдерді «дресс-код аясында» енгізуге тырысуы мүмкін. Бұл мектептегі бірыңғай саясатқа қайшы келуі ықтимал. Сондықтан дресс-кодтың зайырлылыққа қайшы келмейтін нақты ережесін алдын ала бекіту керек деп ойлаймын.
Мәселе «форма бар ма, жоқ па» деген қарапайым сұрақ емес. Ең бастысы – ата-аналарға қолжетімді, сапалы әрі әлеуметтік теңдікті сақтайтын шешім ұсыну қажет. Негізі, осы мектеп формасы жайлы ата-аналар қауымы жылда мәселе көтереді. Мәселені көтерген адамдардың пікірі барлық 4 миллионға жуық білім алушылардың ата-аналарының пікірі деп ойламаймын. 1% түгіл, 0, 001%-да құрауы күмәнді. Сондықтан бірлі-жарым адамның айтқанын тұтас қауымның пікірі деп танудың қажеті жоқ. Және шулатты екен деп еркіндік беру немесе тыйым салу әдетімізбен бос жіберсек, әлеуметтік алауыздықты туғызу немесе тереңдету тәуекелдері бар екенін де естен шығармау керек. Қоғамымыз сондай, алуан түрлі.
Меруерт ЖАПАБАЕВА:
– Мектеп формасына қатысты мәселені қарастырғанда ең алдымен елдің негізгі ұстанымдарын ескеру қажет. Біріншіден, Қазақстан Конституциясына сәйкес біз – зайырлы мемлекетпіз. Екіншіден, «Білім туралы» заңның 3-бабында білім беру саласындағы мемлекеттік саясаттың басты қағидаттары айқындалған. Онда әрбір азаматтың сапалы білім алуға құқығы, білім беру жүйесін дамытудың басымдығы, тұлғаның зияткерлік әлеуетін ашу, білім берудің зайырлы, гуманистік және дамытушылық сипаты, сондай-ақ азаматтық пен ұлттық құндылықтардың, адамның өмірі мен денсаулығының, жеке тұлғаның еркін дамуының маңызы көрсетілген.
Осы тұрғыдан алғанда, мектептегі іскерлік дресс-код – дұрыс бағыт. Бірақ ол зайырлылық қағидаттарына қайшы келмейтіндей, нақты әрі әділ ережелермен бекітілуге тиіс. Сонда ата-аналар балаларын қолжетімді әрі сапалы киіммен қамтамасыз ете алады, ал оқушылар ыңғайлы киініп, өзін еркін сезінеді. Сонымен бірге сыртқы келбетте белгілі бір ортақ талаптардың сақталғаны жөн: мысалы, қыздарға – белдемше немесе классикалық шалбар, ұлдарға – жейде мен шалбар.
Бұл тәсіл артық сәнқойлық пен әлеуметтік бәсекелестікті азайтып қана қоймай, мектеп ішінде тәртіп пен теңдікті нығайтады. Демек, дресс-код – оқушының еркіндігін шектейтін емес, керісінше, Конституция мен заңда бекітілген қағидаттарға сәйкес, сапалы білім алуына және өзін тең дәрежеде сезінуіне жағдай жасайтын маңызды құрал.
Дайындаған
Көктем ҚАРҚЫН