Еліміздің алдағы үш жылдық дамуы үшін қабылданған жаңа республикалық бюджет бұрынғыдан мүлде өзгеше қағидатқа негізделіп отыр. Ұлттық қорға тәуелділіктен арылып, өз кірісін еселеген мемлекет алғаш рет мақсатты трансфертсіз бюджет жобасын ұсынды.
Ұласбек Сәдібеков, Мәжіліс депутаты, «AMANAT» партиясы фракциясының мүшесі: Негізгі мақсат – қаржының тұрақтылығын сақтау
826
оқылды

Көздегені – қаржыны көбейтіп жұмсау емес, тиімді пайдалану мен экономикалық тұрақтылықты сақтау. Бұл ел экономикасының ішкі әлеуеті артып келе жатқанын білдіреді. Десе де, бюджет құрылымында әлеуметтік бағыттар әлі де басым: қаржының негізгі бөлігі азаматтардың өмір сапасын жақсартуға жұмсалады. Сонымен қатар квазимемлекеттік секторды қайта құрылымдау мен шығынның тиімділігін арттыру күн тәртібінде тұр. Үкімет те, Мәжіліс те енді әр теңгенің қайда және не үшін жұмсалғанына есеп беруді басты талапқа айналдырмақ. Жаңа бюджеттің экономикалық тәртіпке көшу жолындағы нақты қадамдары жайлы Мәжіліс депутаты, «AMANAT» партиясы фракциясының мүшесі Ұласбек Сәдібеков айтып берді.

– Мәжілісте биылғы респуб­ликалық бюджет жобасы жаңа ере­желерге сай әзірленгені ай­тылды. Бұл жобаның басты айыр­машылығы неде?

– Иә, дұрыс айтасыз. 2026-2028 жылдарға арналған респуб­ликалық бюджет жобасы – жаңа Бюджет ережесі бойынша жасал­ған алғашқы құжат. Бұл дегеніміз –  бұрынғыдай «неғұрлым көп жұмсасақ, соғұрлым жақсы» де­ген ұстанымнан бас тарттық. Енді негізгі мақсат – қаржының тұрақ­тылығын сақтау. Яғни, мем­лекеттің шығысы экономиканың өсу қарқынынан және инфляция­дан асып кетпеуге тиіс. Бұл – қатаң әрі жауапты тәсіл. Өйткені бюджеттің теңгерімді болуы елдің экономикалық қауіпсіз­дігімен тікелей байланысты. Біз бұған дейін көбіне тапшылықты Ұлттық қордың есебінен жаптық, яғни қордан мақсатты транс­ферттер алатынбыз. Ал биылғы ерекшелік – бюджет жобасында мұндай трансферт мүлде қарас­тырыл­маған. Бұл – үлкен жетіс­тік.

Мұндай нәтижеге салық және бюджет жүйесіндегі реформалар арқасында жеттік. Қарапайым тілмен айтсақ, елдің өз кірісі өсті, соның арқасында қосымша қарыз алмай-ақ әлеуметтік тө­лем­дер мен резервтерді қалып­тастыру мүмкіндігі туды. Бюд­жеттің шамамен 80 пайызы әлеу­­меттік сала мен жалпы мемлекеттік шығындарға кетеді. Бірақ біз үшін маңыздысы – шығынның әр теңгесі елдің дамуына үлес қосуы. Сол себепті қазір бюджет тек сан­дар жиын­тығы емес, нақты нәти­же беретін құралға айналуы керек деп отыр­мыз.

– Бюджетке сай қай салалар басымдықта, қаржы қандай ба­ғыттарға бөлінеді?

– Бюджет құрылымына қа­расақ, негізгі бағыттар бұрын­ғыдай әлеуметтік сала, білім беру, денсаулық сақтау және мемле­кеттік міндеттемелерді орындау болып қала береді. Яғни, қаражат ең алдымен адамдардың өмір са­па­сын жақсартуға жұмсалады.

Мысалы, 2026 жылға арналған республикалық бюджеттің жалпы көлемі 27,7 млрд теңге шамасын­да. Оның 38 пайызы әлеуметтік салаға, ал 42 пайызы мемлекеттік басқаруға тиесілі. Бұл көрсеткіш әлеуметтік саланың үлкен үлес алатынын көрсетеді. Бірақ со­нымен бірге мемлекеттік аппарат­тың да шығындары көп екенін мойындауымыз керек. Биыл даму жобаларына қаржы бөлу азайды. Неге десеңіз, Үкімет жаңа жо­ба­ларды бастамай, бұрын бастал­ғандарын аяқтауға басым­дық берді. Бұл да дұрыс шешім, өйткені аяқ­талмаған нысандар көп, ал жаңа бастамалар қосымша шы­ғынды талап етеді.

Тағы бір айта кетер жайт – стратегиялық және жалпыұлттық жобаларды анықтау әлі де жалғасып жатыр. Бұл жобаларға республикалық та, жергілікті бюджеттерден де нақты қаражат бөлінбеген. Себебі әр өңірдің басымдығын нақтылау қажет. Ал кейін сол жобалар бекітілген соң, қаржы қайта қаралып, бөлінеді. Қысқаша айтқанда, алдағы үш жылда мемлекет «алдымен сапа, содан кейін сан» қағидатына көшеміз деп отыр. Яғни, бәрін салу емес, ең қажет нысандарды салып, олардың тиімділігін баға­лау – басты назарда.

– Сіз айтып отырған бюджет тиімділігі – көптің көкейіндегі мәселе. Шынында, бюджет қар­жысы қаншалық тиімді жұмсалып жатыр?

– Өте орынды сұрақ. Өкініш­ке қарай, тиімділік мәселесі – қазіргі ең әлсіз тұсымыз. Биыл бюджетпен бірге ұсынылған қо­сымша құжаттар мен даму жос­парларының сапасы көңіл көншітпеді. Көп жағдайда мақ­сат­тар мен нақты шығындар ара­сында байланыс жоқ, нәти­жені өлшейтін көрсеткіштер де анық емес. Былайша айтқанда, кейде министрліктер қағаз жү­зінде бәрін «жоспарлап» қояды, бірақ оның нақты әсері қандай болады – соны бағалай алмай­мыз. Мә­селен, бір бағдар­ламаға мил­лиард­тар бөлінеді, ал кейін ол қо­ғамға қандай пайда әкелді де­ген сұраққа нақты жауап жоқ.

Парламентке алғаш рет ұсы­ныл­ған мемлекеттік активтер мен квазимемлекеттік секторды басқару жөніндегі Ұлттық есеп осының дәлелі. Онда активтерді пайдалану тиімсіз, артық міндет­темелер көп, ал мемлекет қатыс­қан компаниялардың табыс­тылығы төмен деп жазылған. Мемлекеттік компаниялардан тү­сетін дивиденд те екі есе азай­ды. Бұл – бюджеттің кіріс әле­уетін төмендетіп отыр. Сон­дық­тан қазір квазимемлекеттік сек­­­тор саясатын түбегейлі қайта қа­­­рау мәселесі күн тәртібінде тұр.

Меніңше, бұл жерде басты мәселе – бақылау мен жауапкер­шіліктің жеткіліксіздігі. Біз енді әр теңгенің қайда кеткенін ғана емес, оның не үшін кеткенін де сұрайтын кезеңге келдік. Бұл мәдениет қалыптасса, бюджет тиімділігі де артады.

– Мәжілісте бюджет жобасын талқылау кезінде көптеген түзету­лер енгізілді дедіңіздер. Сол өз­геріс­тердің негізгі бағыттарына тоқталсаңыз...

– Иә, бұл жолы жұмыс тобы өте ауқымды жұмыс атқарды. Барлығы 12 отырыс өтіп, 27 бюд­жеттік бағдарлама әкімшісінің есебі тыңдалды. Нәтижесінде, депутаттар жалпы сомасы 2 трил­лион теңгеден асатын 130-дан астам түзету енгізді. Бұл түзету­лердің бір бөлігі шы­ғыстарды нақтылауға, ал екінші бөлігі инфрақұрылымдық және әлеу­меттік жобаларға қосымша қар­жы бөлуге бағытталды. Мысалы, өңірлердің дамуына қолдау көрсету үшін Үкімет резервінен 30 млрд теңге бөлу ұсынылды. Бұл қаражат жылу және электр энергетикасын, газ және су жүйе­лерін, сондай-ақ жағалауды ны­ғайту жұмыстарына жұм­салады.

Бұдан бөлек, ұлттық эко­номиканың тұрақтылығын қам­тамасыз ету мақсатында 1 трил­лион теңге қайта бөлінді. Бұл бастапқыда Қаржы министр­лігінің «Жаңа бастамаларға арналған шығыстар» бағдар­ламасына қарастырылған қаржы еді. Енді ол тікелей салалық министрліктер мен агенттіктер арасында бөлініп отыр. Бұл қаражаттың бір бөлігі отандық өндірісті қолдауға, өнеркәсіп кәсіпорындарын жаңғыртуға, ауыл шаруашылығындағы еңбек өнімділігін арттыруға және азық-түлік қауіпсіздігін нығайтуға бағытталады.

Айтқанымдай, мұның бәрі – Үкімет пен Парламент арасын­дағы келісілген шешімдер. Де­пу­­таттар өңірлердің нақты қа­­жет­­тілігін ескеріп, ұсыныс­тарын енгізді. Яғни, бюджет енді ор­талықтан ғана емес, жергілікті деңгейден де ойластырылған жү­йеге айналып келеді.

– Жалпы, осы бюджет мемле­кеттің дамуына, халықтың әл-ауқатының артуына қаншалықты әсер етеді деп ойлайсыз?

– Ең алдымен айтарым – бұл бюджет Президент белгілеген стратегиялық мақсаттарға сай дайындалды. Ондағы басты ұстаным – әлеуметтік бағытты сақтау және тұрақты даму. Бюджет теңгерімді, яғни кіріс пен шығыс шамалас. Бұл – экономикалық тұрақтылықтың белгісі. Бірақ сонымен бірге біз даму қарқынын тежеуге де бол­майтынын түсінеміз. Сондықтан әлеуметтік саланы қолдау мен экономиканы әртараптандыру қатар жүреді. Халық үшін ең үлкен пайдасы – әлеуметтік мін­деттемелердің толық орындалуы. Зейнетақы, жәрдемақы, ең тө­менгі жалақы – бәрі де қайта қаралып, кезең-кезеңмен өсі­ріле­­­ді. Мысалы, биыл Мәжіліс Әлеуметтік-мәдени даму коми­тетінің ұсынысымен ең төмен жалақыны 85 мыңнан 110 мың теңгеге дейін арттыруды қарас­тырды. Сондай-ақ өңірлердің инфрақұрылымын дамытуға қосымша қаржы бөлініп отыр. Бұл – ел ішінде жаңа жұмыс орын­­дарының ашылуы, ин­же­нер­лік жүйелердің жақсаруы деген сөз.

Тағы бір маңызды бағыт – аграрлық секторды қолдау. Ауыл шаруашылығы техникалық жаң­ғыртудан өтеді, бұл еңбек өнім­ділігін арттырады, азық-түлік қауіпсіздігін нығайтады. Қыс­қаша түйіндесек, жаңа бюджет – тек сандар жиынтығы емес, елдің келесі үш жылдағы даму картасы. Оның басты ар­тықшы­лы­ғы – Ұлттық қорға арқа сүйе­мей, өз кірісімізді еселеу ар­қылы тұрақты дамуға қадам ба­суында.

– Әңгімеңізге рақмет!

Сұхбаттасқан 

Кәмила ЕРКІН