Бүгінде көші-қонның негізгі бағыты – ел ішіндегі қоныс аудару. Соңғы жылдары Қазақстанда ішкі көші-қон белсенділігі тұрақты түрде өсіп, бірнеше маңызды мегатрендті қалыптастырып отыр. Біріншіден, урбанизация – ауыл халқының жаппай ірі қалаларға қоныс аударуы. Екіншіден, мегаполистердің айналасындағы елді мекендердің өсуі, агломерациялық аймақтардың кеңеюі және субурбанизация үдерістерінің қарқын алуы. Үшіншіден, өңіраралық көші-қон ағындарының жандануына куә болып отырмыз. Бұған вахталық әдіспен жұмыс істеу, сондай-ақ маятниктік көші-қон (күнделікті немесе апталық жұмыс сапарлары) мысал бола алады. Солтүстік және батыс өңірлерде Ресейге бағытталған вахталық еңбек миграциясы орын алуда. Төртіншіден, көші-қонның этникалық құрылымы өзгеруде. Бұрын мұндай үдерістерде негізінен қазақтар мен славян этностары басым болса, соңғы жылдары оған өзбектер, дүнгендер, тәжіктер және күрдтер белсенді араласа бастады. Бесіншіден, соңғы екі жылда Қазақстанға иммиграция көлемі артты. Бұл үрдіс, бір жағынан, ТМД елдерінен, Қытайдан және Моңғолиядан этникалық қазақтардың оралуымен (репатриация), екінші жағынан, еңбек мигранттары ағынымен байланысты. Иммигранттар үшін негізгі тартылыс орталықтары – мегаполистер (Астана, Алматы, Шымкент) және Алматы мен Маңғыстау облыстары. Сонымен бірге, көршілес елдерден келген азаматтардың (өзбектер, тәжіктер және тағы басқалар) ағыны да өсіп отыр. Қазіргі жағдайда бұл үдеріс тұрақтылығын сақтап тұр, алайда алдағы 2–3 жылда әлеуметтік шиеленістердің туындау қаупін де жоққа шығаруға болмайды.
Бұл үдерістер елдің демографиялық құрылымына, инфрақұрылымдық жоспарлауға және өңірлік даму стратегияларына айтарлықтай әсерін тигізеді. Соңғы 15 жылда (2009–2024 жж.) Қазақстанда ішкі көші-қонның тұрақты өсуі байқалады. 2009 жылы көші-қон айналымы (келгендер мен кеткендердің жалпы саны) шамамен 800 мың адамды құраса, 2015 жылдан бастап бұл көрсеткіш тұрақты түрде 1 миллионнан асып отыр. 2024 жылы ресми тіркелген қоныс аударулар саны 3 миллионға жетті. Тіркеусіз орын алатын бейресми көші-қонды ескерсек, шынайы көрсеткіш жыл сайын 3,5–4 миллион адамға дейін жетуі мүмкін. Бұл – ел халқының шамамен 17%-ы өз тұрғылықты жерін жыл сайын ауыстырады деген сөз.
Алайда бұл үдерістердің бақылаусыз әрі реттелмеген сипаты алаңдаушылық тудырады. Мемлекет көші-қон салдарын жұмсартуға бағытталған шараларды қолға алғанымен, бұл бағытта ұзақмерзімді жүйелі басқару тетіктері әлі де жеткіліксіз. Соның салдарынан, ірі қалаларда урбанистік жүктеме артып, мегаполистерде тіркеуді қатаңдату немесе қоныс аударушыларды шектеу сияқты шараларды талқылау күшейе түсуде.
Бұрын сыртқы эмиграцияға көбірек бейім болған славян этностары соңғы жылдары ішкі көші-қон белсенділігінің артуын көрсетуде. Мәселен, 2009 жылы орыс этносының ішкі қоныс аударулары 80 мың адамды құраса, 2024 жылы бұл көрсеткіш 180 мыңға жеткен. Аталған үрдіс украиндар, белорустар және немістер арасында да байқалады. Жалпы алғанда, 2000–2024 жылдар аралығындағы ішкіреспубликалық көші-қон айналымында өңіраралық қоныс аударулардың үлесі шамамен 66%-ды, ал облыс ішіндегі қоныс аударулар 34%-ды құрады.
Сонымен қатар славян этностары арасындағы сыртқы көші-қонның айтарлықтай көлемі (шамамен 1,6–1,8 миллион адам) экономикалық жағдайлар мен бұрынғы тұрғылықты жерлеріне қайта қоныс аударуға байланысты болды. Қазіргі кезеңде ішкі көші-қонның басты ынталандырушы факторлары – жұмыс іздеу, білім алу мүмкіндіктері және өмір сүру сапасын жақсартуға ұмтылыс.
Әдетте, бұған дейін төмен мобильділік танытқан мен ерекшеленген азиялық этникалық топтар (өзбектер, ұйғырлар, дүнгендер, тәжіктер және күрдтер) бүгінде айтарлықтай белсенділік танытып отыр. Олардың көші-қонының 54%-ы өңіраралық қоныс аударуларға, ал 46%-ы облыс ішіндегі қозғалыстарға тиесілі.

Қоныс аударудың негізгі себептері ретінде экономикалық мүмкіндіктерді арттыру, тұрғылықты ареалды кеңейту, әлеуметтік және экономикалық инфрақұрылымға (медицина, білім беру, рухани сала) қол жеткізуді жақсарту, сондай-ақ бос ауыл шаруашылығы жерлері мен дәстүрлі шаруашылық түрлерін игеру мүмкіндігі қарастырылады. Сонымен қатар қоныс аударушылардың жаңа еңбек салаларына – сауда, медицина, ақпараттық технологиялар және өзге де секторларға бейімделуі (игеруі) маңызды фактор ретінде қарастырылады. Мысалы, төмендегідей көші-қон түрлері байқалады: Жамбыл облысынан дүнгендердің Алматы, Астана және Қарағанды облысына қоныс аударуы; Жетісай және Мақтаарал аудандарында тәжіктердің қоныстану ареалының кеңеюі; Жамбыл облысындағы күрдтердің Алматы агломерациясы мен Солтүстік Қазақстан облысының ауылдарына көшуі. Сонымен қатар қазақтардың ішкі көші-қоны да белсенді түрде жалғасуда. Ішкі көші-қон нәтижесінде бірқатар өңірлердің этнодемографиялық бейнесі айтарлықтай өзгеріп отыр. Айталық, соңғы жылдары Астанада қазақ халқының үлесі күрт өсіп, 1998 жылғы 40%-дан 2024 жылы шамамен 80%-ға жетті.
Бұл үдерістер этностық ерекшеліктерге сай мәдени инфрақұрылымы қалыптасқан ықшам этникалық аймақтардың пайда болуымен қатар жүруде. Мұндай «қауымдастықтарда» мешіттер, дүкендер, демалыс орындары және қоғамдық тамақтану нысандары сияқты мәдени ортаға бейімделген қызмет түрлері дамып келеді.
Дегенмен ішкі көші-қонда да қауіптер жоқ емес. Атап айтсақ, оңтүстік өңірлерде халықтың табиғи өсімі жоғары қарқынмен сақталып отыр, ал солтүстік пен шығыс аймақтарда халық санының азаюы және демографиялық құрылымның қартаюы байқалуда.
Сондай-ақ негізгі көші-қон тобы болып саналатын жастар (20–39 жас) жиі тіркеудің жоқтығына байланысты білім, медицина және мемлекеттік қызметтерге қол жеткізуде қиындықтарға тап болады. Әлеуметтік-мәдени айырмашылықтар қоныс аударушылармен жергілікті тұрғындар арасындағы әлеуметтік қашықтықтың артуына әкелуі мүмкін. Алматы мен Астананың білім миграциясының негізгі орталықтарына айналуы аталған мегаполистердің әлеуметтік және инфрақұрылымдық жүйелеріне айтарлықтай жүктеме түсіреді.
Миграциялық саясатты жетілдіруге бірнеше нұсқа ұсынамын. Көші-қон үдерістерін жүйелі мониторингтеп, халықтың жас-этникалық құрылымы мен білім деңгейін ескере отырып, көші-қон ағындарын тұрақты бақылау механизмін енгізу. Сонымен қатар тұрақты социологиялық зерттеулер жүргізу. Ең мобильді топ болып саналатын жастарға басымдық бере отырып, көші-қонның себептері мен салдарын зерделеу. Бірыңғай ақпараттық платформа құру. Бұл платформа ЖСН, Мемлекеттік тізілім, БЖЗҚ, білім беру және жұмыспен қамту жүйелері сияқты негізгі мемлекеттік ақпараттық жүйелермен интеграцияланып, көші-қон процестерін кешенді түрде бақылауға мүмкіндік береді.
Ішкі көші-қон – бұл тек демографиялық үдеріс қана емес. Ол өңірлік дамудың, әлеуметтік тұрақтылықтың және инфрақұрылымдық жоспарлаудың маңызды факторына айналып отыр. Ішкі көші-қонның этникалық келбеті мен ерекшеліктерінің өзгеруін ескере отырып, бұл үдерісті өңірлік даму стратегиялары және әлеуметтік-экономикалық саясатпен тиімді үйлестіру аса маңызды. Сонымен қатар тек жүйелі және алдын ала ойластырылған көзқарас қана ішкі көші-қонды тұрақты қалыптастырудың басты ресурсына айналдыра алады.
Дінмұхаммед ӘЗІМБАЙҰЛЫ,
э.ғ.к., профессор, Қолданбалы этносаяси
зерттеулер институты