Көкей Меллатұлы – 25 жылдан бері домбыра істеумен айналысып келе жатқан ағаш шебері. Домбыра өнері оған әкенің қанымен дарыған. Қазір жеке шеберханасын ашып, ұлттық аспап өндірісінде өз қолтаңбасын қалдырып келеді. Сұхбатымызда оның бала күнгі арманынан бастап, ширек ғасырлық кәсіби шеберлікке дейінгі өмір жолы баяндалады
Қазақы үнге қиянат жасамау керек
726
оқылды

– Көкей Меллатұлы, уақы­тыңыз­ды бөліп, сұхбат беруге ке­ліс­кеніңіз үшін алғыс айтамыз. Өнер жолына қалай келдіңіз, дом­быра жасауға қызығушылығыңыз қашан оянды?

– Ауылда, кішкентай кезімде өте бұзық болдым. Бір үйде үш ба­ла өстік, мен – ортаншысымын. Азан шақырып қойған атым – Аят. Ата-анам еркелетіп «Көке, Кө­ке» деп, кейіннен Көкей ата­нып кеттім. Бір күні таспен ұрып көр­шінің баласының қабағын жар­дым. Содан кейін көршіміз күн­де келіп: «Бүгін дәрігерге ба­рып келдік, бәлен сома кетті, тү­ген сома кетті» деп айтып жүрді. Со­сын әкем маған: «Бұл ақшаны өзің төле» деді. Бірақ менде ондай шама қайдан болсын, өзім небәрі он бір жастағы бала едім. «Төлеу­дің бір жолы бар – маған көмек­те­сесің», – деді әкем. 

Әкем – күйші, әрі домбыра жа­сайтын шебер. Солай дом­быраға ою салдырып, шанақ­та­рын идіріп, маған тапсырма бе­ре бастады. Содан бастап ойын­­­­ды тастап, он екі жасымнан дом­быра істеу ісіне ден қойдым. Әкем ғана емес, шешем де өнерлі адам. Сонымен қатар әкемнің аға­­сы өте мықты суретші. Сол кі­сіге еліктеп, сурет сызуға қы­зық­тым. Үйімізге әнші-күйші көп ке­летін. Солардың ықпалы шы­ғар – өнер қанымызда бар. Кіш­кен­тайымыздан өнерлі адам­дар­ды көріп өскен соң, идеялар да ой­ға оңай келеді. Көп сыза бер­ген­нен шабыт та ашыла түседі.

Біз ол кезде Қытайда тұрдық. Қа­зақстаннан әкелінген сапалы дом­быраларды көріп, оларды зерт­тедім, өңдеп те көрдім. 2007 жыл­дың соңында елге оралдым. Ал­матыға келгенде жиен ағамның үйі­не тоқтадым. Сол кезде Құр­ман­ғазы оркестрінің шебер­хана­сында жөндеу жұмыстары болып жатқандықтан, шеберхананы уа­­­­­қытша Нұрлан ағамның үйіне кө­шіріп қойыпты. Солай мен үш жыл­дай ағаммен бірге жұмыс іс­тедім. Оның жанында Тұрсынбай де­ген аға бар еді – сол кісілерден дом­бырадан бөлек басқа да ас­паптарды істеуді үйрендім. Әкем­нен кейінгі ұстаздарым – сол кі­сілер.

– Осы кәсіппен тұрақты түрде ай­налысуыңызға не себеп болды?

– Домбыра істеп жүргеніме биыл 26 жыл болды. Осы жылдар ішін­де түсінгенім – қандай істі де ат­қару үшін адамға тұрақтылық пен табандылық керек. Бұл өнер мені сол табандылыққа тәрбие­леді.

Мен әр істеген дүниемнен ләз­зат аламын. Сондық­тан істеген затыма ерекше сүйіс­пен­шілікпен қараймын. Бас­тап­қы­да мықты шебер болсам, қазақ дом­бырасының құрылымын же­тіл­дірсем деген арманмен бас­та­дым. Сол арманыма адалдығым­нан айнымай келемін. Әрине, кей­де шаршайсың – ондайда спорт­­пен айналысып, біраз де­малып келемін. Кейін қайтадан осы кәсіпке ораламын. Мені қуан­татыны – қаншама өнер ада­мы менің қолымнан шыққан дом­бырамен ел алдында өнер көр­сетіп жүр. Сахнада өз туын­дым­ды мықты әнші-күйшілердің қолынан көрген кезде марқайып қалатыным рас.

– Алғаш істеген домбыраңыз қан­­дай еді? Қазіргі туын­ды­ла­рыңыз­бен салыстырғанда айыр­ма­шы­лығы бар ма?

– Әрине, айырмашылығы жер мен көктей. Алғашқы істеген дом­бырамды көршімнің баласы алған. Әкесі келіп: «Бұл – алғаш­қы өнер туындың, ырымдап алайын» деді. Кішкентай, қырық екінші өлшем­дегі домбыра еді. Әлі  бар ма, жоқ па – білмеймін. Ол кездер алыста қа­лып қойды. Жүре келе мате­риал­дардың түр-түрін, мықты ше­берлердің ісін көрдік. Зерт­тедік, зерделедік – солай да­мы­дық. Бұрын алғаш бастағанда дом­быраның үнін аса айыр­май­тын­быз. Жасым жиырмаға жет­кен­ше де аса мән бере бермедім. Кә­сіби түрде 2005–2006-жылдары айналыса бастадым. Сол кезден бастап мықты өнер адамдарының дом­быраларымен салыстыра жү­ріп, даму процесі басталды.

Қазір техниканың дамыған за­маны аспаппен ағаштың қа­лың­дығын, тығыздығын өлшеуге болады. Соның арқасында жұмы­сымыз біршама жеңілдеді. Үзбей жа­сасақ бір қарапайым домбы­ра­ны 10 сағатта аяқтауға болады. Бұ­рын­ғыдай емес кептірілген дайын ағаштар сатылады. Біз бет­қақ­пақ ағаштарын Германиядан ала­мыз. Қытайда арнайы ағаш са­татын зауыттар бар – солардан да алдырамыз. Олардың ішінде та­­биғи жолмен кепкені және ап­паратпен кептірілгені болады. Аппаратпен кепкен ағашта әлі де ылғал болады. Шебер ағашты қо­лына ұстағанда-ақ оның тығыз­ды­ғын, құрамында су бар-жоғын сезе алады.

– Домбыра дыбысының сәтті шығуының құпиясы неде?

– Домбыра дыбысының тоқ­сан пайызы – бетқақпаққа бай­ла­нысты. Шебер адам, ең алды­мен, бет ағашты дұрыс таңдай білуі шарт. Оның табиғи жолмен кепкеніне, құрғақтығына мән беру керек. Бетқақпақтың ішіне «белағаш» деп аталатын кергіш ағаш қойылады. Оның орналасуы мен қалыңдығы өте маңызды. Барлық құпия сол бетқақпақта дер едім. Қарапайым адам үшін бар­лық ағаш бірдей көрінуі мүм­кін. Бірақ шебердің көзі ағаш таң­дауда қателеспеуі керек. 

Соңғы кезде домбыра істеуде ағаш­тан бөлек материалдарды – те­мір, жылқының бас сүйегі сияқ­­ты бұйымдарды қолданушы­лар көбейіп келеді. Жалпы, дом­быра үшін оның жасалған ма­те­риа­лы емес, бастысы – үні. Ағаш­тан басқа материалмен жа­сал­ған домбыралар қызық үшін, шоу үшін жасалады. Ондай дом­бырадан «керемет табиғи үн шы­ғады» деп айта алмаймын. Мен де сүйек қосып істеп көргенмін. Бі­р­­ақ еуропалықтар, мысалы, ск­­рипка, гитара сияқты аспап­тар­ды тек ағаштан жасайды. Та­биғи, таза дыбыс шығуы үшін бет­қақпақты табиғи жолмен кеп­кен шырша ағашынан істейді. Сүйек, темір, тас – бұлармен шы­­найы, сапалы дыбыс жасау мүм­­кін емес.

Қазақ шешен адамды көр­ген­де «Сөздің тиегін ағытты» дейді, сол сияқты домбыраның да үні тұ­нық әрі таза шығуы үшін тиек­тің қызметі өте маңызды. Өйткені ішекті қаққанда дыбыс алдымен тиек­ке барады, сол арқылы та­ра­лады. Тиекті дыбыстың тасы­мал­даушысы деуге болады.

– Қазір «электро-домбыра» деп домбыраны бірден дыбыс кү­шейт­кіш аппаратқа қосып, өнер көр­сететіндер көбейді. Ондай дом­быралар туралы не айтасыз?

– Электро-домбыралар керек. Бір орында тұрып қалуға бол­май­ды, заман талабына сай даму қа­жет. Гитараның да электронды нұс­қалары шықты ғой – солар кере­мет деңгейге жетті. Домбыра да заманнан қалмаса деймін. Ме­нің көзқарасым – оң. Бірақ дом­быра­ның табиғи үнін жоғалтып алмау маңызды. Жас буын үшін сах­налық форматта ерекше, әсер­лі естілуі – жақсы мүмкіндік. Алай­да түп тамырынан алыста­май, ұлттық болмысты сақтай біл­ген жөн.

– Ал тапсырыс берушінің тал­ға­мы мен мінезі домбыраға әсер ете ме?

– Әрине, тапсырыс берушінің ние­ті мен сенімі тапсырыс­тың қалай шығатынына тікелей әсер етеді. Оған талай көзіміз жет­­ті. Мысалы, домбыралары­мыз­­ға елге танымал өнерпаздар мен тұлғалар да жиі тапсырыс бе­­­реді. Сондай-ақ шеберге ба­рын­­ша се­нім артқан дұрыс дер едім. Өйт­ке­ні аспаптың сапалы шы­ғуы үшін сол сәттегі шебердің көңіл күйі аса маңызды. Кез кел­ген са­палы дүние байыппен, бап­пен жа­салады. Кейде тапсырыс беру­шілер, қымбат әрі ұзақ уа­қыт­ты та­лап ететін бұйымға тез ара­да қол жеткізуге асығады. Мұн­дай жағ­дайда домбыра да кем-кетіксіз болады деп айта ал­маймын. Әрі шек­тен тыс саудала­сып, қол ең­бе­­­гінің құнын түсіре­тін­дер де аз емес. 

– Сұхбатымыздың соңын ерек­ше сұрақпен аяқтағымыз келеді. Егер сіз «домбыра» болсаңыз, ол қан­дай болар еді?

– Мен бүкіл қазақтың қайғы-қа­сіретін, мұңын жеткізетін, жү­рек­ті тербететін қоңыр үнді дом­быра болар едім. Сыртым – қазақы ою-өрнекпен көмкерілген. Мате­риа­лым – қазақ жерінде өсетін ең жақ­сы ағаш – бұйра қайың, ал бет­қақпағым – табиғи жолмен кеп­тірілген Тянь-Шань шырша­сы­нан жасалған болар еді.

– Әсерлі әңгімеңіз үшін рақ­мет! Ісіңіз алға басып, өнеріңіз өрге жүзсін!

– Сіздерге де алғысым шексіз. Дом­быра үні өшпесін!

 

Гүлнаурыз СОЯН, Л.Гумилев атындағы ЕҰУ 3-курс студенті