Түлек көп, түйін шешілмейді

Түлек көп, түйін шешілмейді
Қазақстанда мыңдаған жас маман оқуын аяқтап, қолына диплом алған сәттен бастап жаңа кезеңге аяқ басады. Бірақ оларды еңбек нарығы қалай қарсы алмақ? Университетте алған білім мен жұмыстағы сұраныс қаншалықты сәйкес келеді? Еңбек нарығындағы мәселе жас маманды ғана емес, халықты да алаңдатып отыр.

Жұмыс күшінің сұранысы мен ұсынысы арасындағы айыр­ма­шы­лық, жұмыссыздық деңгейінің тө­мендемеуі – қазіргі еңбек на­рығы мәселесінің айқын көрінісі. Кейбір салаларда жұмысшылар артық болса, енді бір салаларда жұмыс күші жетіспейді. Сонымен қатар аймақтар арасындағы жа­лақы теңсіздігі мен бейресми жұ­мыспен қамту да еңбек нарығын тұрақсыз етіп отыр. Еңбек нары­ғында техникалық, IT, медицина, өндірістік-инженерлік бағыттағы мамандар тапшы. Бірақ универ­си­теттерден жыл сайын артық мөлшерде гуманитарлық бағыт­тағы мамандар, әсіресе заңгерлер, экономистер, мұғалімдер шығып жатыр. Ұлттық статистика бю­ро­сының 2025 жылғы І тоқса­нын­дағы мәліметтері бойынша: жал­пы жұмыссыздық деңгейі – 4,6%; 15-34 жас аралығындағы жастар арасындағы жұмыссыздық деңге­йі: 3,1%; Ал NEET санатындағы, яғни мүлдем жұмыс істемейтін және оқымайтын жастар үлесі 6,2%-ын құраған. Жыл сайын еңбек нарығына шамамен 300 мың жас маман қосылады. Алайда колледж түлектерінің тек 40%-ы ғана мамандығы бойынша жұ­мыс­қа орналасады, ал қалғандары жұмыссыздар қатарын толық­ты­рады немесе басқа салаларда жұмыс істейді. 

Жас маманнан жұмыс өтілін талап етеді

Көптеген жас маман жоғары оқу орнын бітірген соң жұмыс іздеуге кіріскенде, өмір шынды­ғымен бетпе-бет келеді. Бос жұ­мыс орны жоқ, ал болған жағдайда талаптары тым жоғары. Беделді 

мекемелер болса кемінде 1-2 жыл­дық жұмыс тәжірибесін сұрай­ды. Ал оқу орнын енді ғана аяқтап келген жас маман үшін бұл – қисынсыз шарт. Астана­лық Айза­да Асылбекова да жұмыс іздеудің машақатын тартқан. Дипломдағы мамандығы – эколог. Бірақ ол бойынша жұмыс таба алмай, қазір мүлдем басқа салада еңбек етіп жүр. Оның үстіне, мемлекеттік грант­пен білім алып, одан кейін мамандығы бойынша жұмыс істемеген жағдайда, мемлекетке оқу ақысын толық көлемде қай­таруға міндетті болады. 2021 жы­лы заңнамаға енгізілген бірқатар өзгеріске сәйкес, мемлекеттік грант­пен білім алған азамат оқуын бітірген соң кемінде 3 жыл бойы мамандығы бойынша жұмыс іс­теуі қажет.

– Оқушы кезімнен бері үздік оқыдым, университетті де қызыл дипломмен бітірдім. Ал одан бө­лек, екі жақта да белсенділігіммен көзге түсіп, көптеген ғылыми кон­ференцияға қатыстым. Мем­лекеттік мекемеге жұмысқа тұра­йын десем, жалпы конкурс ұзақ әрі талаптары мүлдем ақылға қо­нымсыз, ал жеке мекемелерде тұ­рақтылық аз, – дейді Айза­да Асыл­бекова.

Жас маман үшін мемлекеттік қызметке тұру оңай емес. Себебі тестілеу күрделі және арнайы заңнамаларды терең білуді талап етеді. Сонымен қатар конкурсқа қатысушылар саны көп болған­дықтан, бәсеке өте жоғары. Ал сұхбат кезеңінде білім ғана емес, кәсіби тәжірибе мен жеке қабі­лет­тер де бағаланады. 

– Кейінгі кезде жоғарғы оқу орындарына керексіз мамандық­тарға грантты тым көбейтіп жі­берді. Керексіз мамандыққа түсу оңай, ҰБТ-ны бірнеше рет тап­сыруды шығарды, ал есесіне жұ­мысшы мамандар жетіспейді. Мы­салы, 1,5 млн-ға жуық тұрғы­ны бар Шымкентте кәдімгі дә­не­керлеуші, электрик деген маман­дар жетіспейді, бірақ жоғары білімді маман жетіп артылады. Грант бөлу жүйесі мүлдем есепсіз. Қарапайым мектептердің өзінде қазақ тілі, тарих пәні мұғалімдері өте көп, ал химия, физика пән­дерінің мұғалімдеріне тапшылық байқалады. Сондықтан есепсіз, дұрыс игерілмейтін мамандық­тардың санын азайтып, бюджетті грант аз мамандықтарға бөлу ке­рек. Жұмыссыздық басым болған соң, әрине парақорлыққа жол беріледі, – дейді білім сарапшысы Өмір Шыныбекұлы.

Грант көбейгенімен, сапа әлі төмен

 Еліміздегі мектеп бітіруші түлектерге бөлінетін грант саны­нан да біраз олқылық кетуі еңбек нарығындағы осы мәселенің одан сайын нашарлауына әкеліп соғады. Жыл сайын мемлекеттен бөлінетін грант саны артқа­ны­мен, сапа әлі төмен. Мысалы, былтыр жас түлектерге 78 мың грант бө­лінген. Ал 2021 жылы 56 мың грант бөлінсе, 2022 жылы 61 мың, 2023 жылы 73 мың грант бөлінген. Басым бөлігі көбінесе ақпарат­тық-коммуникациялық техноло­гиялар саласына со­ны­мен қатар техникалық білім беру бағдар­ламалары мен ма­ман­дықтарына берілді. Грант саны көп болған соң, шектік балл да аса жоғары емес. Сол себепті де «маман бола­мын» деп емес, «грант­та оқимын» деп келетіндер көп. Гранттың иге­рілмей қалып кеткен біраз бөлігі әр оқу жылы сайын қазан, қараша айларына таман басқа салаларға үлестіріп беріледі.

Профориентолог Ақниет Өтенің айтуынша, жастардың жұ­мыссыз жүруінің бірнеше себебі бар. Ал кәсіби бағыт-бағдардың болмауы мамандықты дұрыс таң­дамауынан туады. Еліміз­де әр­бір төртінші жас маман оқу бітір­ген­нен кейін жұмыс таба алмайды. Жастардың көбі диплом бойынша емес, басқа салада амалсыз жұмыс істейді. Ауыл мен қала арасындағы мүмкіндіктер тең емес. Кәсі­би бағыт-бағдар беру жұмыста­ры мектепте әлсіз немесе мүлде жоқ десек те болады. Мәселені ше­шу жолы ретінде әр азаматқа мектеп кезінен профориентация жұмыстарын жиі жүргізіп отыру керек.

– Мамандықты мектеп қа­быр­ғ­асынан бастап дұрыс таңдау үшін профориентация жүйесін енгізу керек. Жастарға арналған тәжірибелік жобаларды көптеп ұйымдастыру, икемді машық­тарды (soft skills) дамыту жолында байланыс, сұхбат, өзін-өзі көрсету дағдыларын қалыптастыру қажет, – дейді Ақниет Өте. 

 Мыңдаған жас маман жыл сайын үлкен үмітпен еңбек жолын бастайды. Бірақ бұл жолда сәй­кессіздік, жүйесіздік пен сенімсіздік күтіп тұруы мүмкін. Бүгінгі жас маман – ертеңгі күннің ­же­текші буыны. Сондықтан да, ең­бек нарығына жүйелі, ұзақ­мерзімді әрі сапалы реформа қа­­жет. Ма­мандық пен нарық үндес­кен­де ғана жастар шынайы табысқа жетіп, экономикаға да ауыз толтырып айтарлықтай оң әсерін тигізері анық.

 

 Абылайхан Дүйсенбек,  Л.Гумилев атындағы ЕҰУ студенті