Еңбек ерді даңққа, елді дамуға жетелейді

Еңбек ерді даңққа, елді дамуға жетелейді
2029 жылға қарай 3,8 млн сапалы жұмыс орны құрылуы қажет. Ұлттық жобалар, Мемлекет басшысының «Әрбір 10 мың адамға шаққанда 100 жаңа жұмыс орны» бастамасы, «Жастар практикасы», «Бірінші жұмыс орны», «Ұрпақтар келісімшарты», уақытша және тұрақты жұмыспен қамтудың басқа шаралары осы міндетті орындауға жұмылдырылады.

Ұлттық статистика бюросының есе­бінде айтылғандай, 2024 жыл­дың қорытындысында Қазақ­стан­да­ғы жалдамалы жұмыскерлердің 71,1%-ының немесе 3,4 миллион қыз­меткердің 2,4 миллионының ең­бекақысы республикадағы ор­та­ша атаулы-номиналды жалақыға да жетпейді. Атаулы жалақының ор­таша мәні былтырғы 4-тоқсан қо­рытындысында 434 982 теңгені құ­раған еді. Бұл ретте еңбек­кер­лер­дің жартысына жуығы – 1,5 мил­лио­ны тіпті 250 мың теңгеден де аз алады. 

Жұмыс берушілері елдегі ор­та­ша жалақыдан жоғары төлейтін жұ­мыскерлердің үлесі 30%-ға жет­пейді. Ал көптеген қазақстандыққа арман болған 1 миллион теңге жә­не одан көп жалақы алатын­дар­д­ың үлесі небәрі 3,3% немесе 112 мың адам. 

Ұлттық статистика бюросы ке­дей­лердің қай салада көп екенін ата­ды. Мысалы, ұлттық азық-түлік қауіп­сіздігін қамтамасыз етудегі, ха­лықты асыраудағы стратегиялық рө­ліне қарамастан, ауыл шаруа­шы­­­лығындағы жалдамалы еңбек­кер­лер басқаға қарағанда өте аз ала­ды. Соның салдарынан, елдегі ор­таша жалақыдан төмен еңбекақы ала­тын малшы, диқан-бақшашы, ба­лықшы, орманшының үлесі 90,9% болды. 

Жұмысшылары жарлы-жа­қы­бай деңгейінде тіршілік ететін са­лаларға, сондай-ақ өнер, көңіл кө­­теру және демалыс (еңбек­кер­лері­нің 88,7%-ы орташадан төмен та­бады), әлеуметтік қамсыздан­дыру және мемлекеттік қызмет (86,2%), әкімшілік және қосымша қызмет көрсету салалары (81,4%) жатады. 

Ал 400 мың теңгеге дейінгі жа­ла­қы алатын жұмыскерлері са­ны­ның аздығы жөнінен бірінші орын­да қаржы және сақтандыру (47,8%-ы аз алады), өнеркәсіп (54,1%) тұр. Айына 1 миллион тең­геден көп табатыны негізінен қар­жы­гер мен сақтандырушы (13,9%, 10,5 мың адам), ІТ саласы маман­дары мен байланыс қызметкерлері (12,6% немесе 6,6 мың адам). 

Статорган дерегінше, 2019 жыл­дан бері елде атаулы, медианды жә­не модальды (ең жиі кездесетін) жа­лақының бәрі өсті. 2019 жылы атау­лы жалақы – 186,8 мың тең­ге­ні, медиандысы – 112,3 мың, мо­да­льдысы 49 мың теңгені ғана құ­рады. 2024 жылы бұл көрсеткіштер тиі­сінше, 403,3 мың, 285,7 мың және 97,6 мың теңгеге жетті. 

Ұлттық статбюро мәліметінше, соң­ғы 5 жылда қазақстандықтардың жан басына шаққандағы ақшалай та­бысы 2 есе өсті. Ақшалай та­быс­тарға жалақы (жалпы көлемдегі үле­сі – 66,1%), зейнетақы (16,6%), өзін-өзі еңбекпен қамту және кә­сіп­керлік табыстары (9,2%), сон­дай-ақ жәрдемақы, әлеуметтік тө­­­­­лемдер, тұрғын үй көмегі және АӘК (3,9%) кіреді. Соның ішінде мы­салы, орташа атаулы жалақы 5 жыл­да 2,2 есеге, 186,8 мың теңге-ден биыл 423 мың теңгеге дейін өсіпті.

– 2025 жылғы I тоқсанда баға­лау бойынша жалақының медиа­на­лық мәні 300 307 теңгені құрады. Ал орташа атаулы жалақы 2025 жыл­ғы I тоқсанда 423 133 теңге бол­ды, бұл былтырғы тиісті тоқ­сан­дағыдан 10,7%-ға артық. 2024 жыл­ғы І тоқсанмен салыстырғанда ор­таша айлық жалақының ең жо­ғарғы өсімі ақпарат және байланыс (31,3%), ауыл, орман және балық шаруа­шылығы (17,3%), өнер, ойын-сауық және демалыс (16,1%) салаларында байқалды, – деді ведомство.

Әйткенмен, Ranking сарап­шы­лары өскен жалақыны нарықтағы өскен баға «жеп қойып» жатқанына ек­пін түсірді: «Әрине, қазақ­стан­дық­тардың атаулы жәрдемақы­сын­да жыл сайын өсім бар. Бірақ нақ­ты жалақы индексі еңбек та­быс­тарының өсімінің мейлінше шы­найы индикаторы саналады. Се­бебі ол инфляцияны және ха­лық­тың тұтынушылық қабілетін есеп­ке алады. Мұнда жағдай сонша оп­тимистік сипатта емес. Соңғы 2 жылда қазақстандықтардың жа­лақысының нақты тұтынушылық қабілеті еселеп емес, бар-жоғы 2,7%-ға өсті. 2019 жылы бірден 9,1%-ға өсіп еді. Ендеше 5 жылда өсім қарқыны қатты құлдырады», – дейді сарапшылар. Сандар мұның да шындық екенін растайды. 

Ел ауқаты ауылдан басталады

Премьер-Министрдің орын­ба­сары – Ұлттық экономика минис­трі Серік Жұманғариннің айтуын­ша, халықтың табысын, соның ішін­де ауыл халқының әл-ауқатын арт­тыру және олардың эконо­ми­ка­лық белсенділігін ынталандыру үшін 2023 жылдан бері ауылдың бі­рыңғай бағдарламасы – «Ауыл ама­наты» іске асырылып жатыр. Бағдарламаның негізгі мақсаты – арзан несие мен тегін гранттар та­ра­ту арқылы ауылдықтардың өз биз­несін ашуына көмектесу, сон­дай-ақ түрлі курстарда оқытып, қай­та даярлау, агро-экономикалық білік­тілігін кеңейту арқылы оларды жұмыспен қамтып, табысын ұл­ғай­ту.

– Бағдарлама аясында 2023 жы­лы республикалық бюджеттен 100 млрд теңге бөлінді. Бұл сол жы­лы 15,1 мың шағын несие беру­ге және 16,4 мың жаңа жұмыс ор­нын құруға мүмкіндік берді. Алай­да 2024 жылы су тасқынын және бюд­жет мүм­кін­діктерінің шекте­луін ескеріп, 27 млрд теңге ғана бағытталды, бұл 2,1 мың­нан астам жұмыс орнын құруға ықпал етті. Бағдарламаны одан әрі іс­ке асыру үшін биыл респуб­ли­ка­лық бюджетте 50 млрд теңге бөлі­ніп отыр. Сондай-ақ бюджетті нақ­­­­­тылау және басқа бағыттардың қара­жатын қайта бөлу арқылы қо­сымша қаржыландыру пысықта­лады, – деді Серік Мақашұлы.

Өткен жылғы сияқты, 2025 жы­лы да ауыл тұрғындарының коопе­ра­тивтер құруын ынталандыру мақ­сатында жылдық 2,5% мөл­шер­лемемен 8 мың АЕК-ке (31,4 мил­лион теңгеге) дейін жеңілдікті кре­дит таратылмақ. Мәселен, 2024 жы­лы 4,6 млрд теңге сомасына 182 кооператив қаржыландырылды. Был­тыр кооперативтерге уақытша пай­­далану шартымен 68,6 мың гек­­тар жер учаскесі берілді. Бұл да ауыл­­дықтардың табысын артты­ру­ға бағытталған.

– Президенттің жоғары рен­та­бель­ді ауыл шаруашылығы дақыл­да­рын өсіруге баса назар аударып, аг­роөнеркәсіп кешенінің тиімді­лі­гін арттыру тапсырмасына сәйкес, ауыл халқының экономикалық са­уат­тылығын арттыру шаралары қа­был­данып жатыр. «АӨК субъек­ті­ле­рін ақпараттық қамтамасыз ету» бағдарламасы қолға алынды. Ол фермерлердің білімі мен кәсіби дағдыларының деңгейін арттыруға, қазіргі заманғы агротехнологиялар және ағымдағы нарықтық жағ­дай­ды ескеріп, саланы дамытудың ба­сым бағыттары туралы хабардар етуге бағытталған, – деді еліміздің бас экономисі.

Ауылдықтарды осы бағдарлама ая­сында оқыту «Ұлттық аграрлық ғы­лыми-білім беру орталығы» (ҰАҒБО) базасында өткізіледі. Оның барысында көкөніс және бақ­ша дақылдарын ұтымды өсіру, мал шаруашылығын дамыту, со­ның ішінде сиыр, құс, жылқы, ара және ба­лық өсіру, олардың өнім­дерін қай­та өңдеу, сондай-ақ ауыл шаруа­шы­лығы кооперативтерін қалай басқару туралы білім беріледі екен.

Бүгінде ҰАҒБО 29 білімді та­ра­ту орталығын (БТО) құрды, онда 100-ден астам сарапшы, ғылым док­торлары мен кандидаттары жұ­мыс істейді. 2024 жылы білім беру іс-шараларын іске асыруға 350 млн теңге бөлінді, бұл мыңнан астам оқы­ту іс-шараларын өткізуге мүм­кін­дік берді. 2025 жылы 366 млн тең­ге қаржы берілмек. Серік Жұ­манғариннің айтуынша, алдағы уа­қытта осындай білім беру бас­тамаларын масштабтау арқылы 2030 жылға қарай жыл сайын 110 мыңнан астам адамды ауыл кәсі­біне үйрету көзделген. Ол үшін ҰАҒБО оқу орталықтары желісін 40 БТО-ға дейін кеңейту жос­пар­ланды. Әйтпесе, өз кәсібін ашпаса, ауыл­да жалдамалы жұмысқа тұра­тындай жұмыс орны көп емес екені мәлім.

Статистика түзелсе, мін де түзеледі

Биыл Мемлекет басшысының тап­сырмасына сай, Үкімет ха­лық­ты жұмыспен қамту жұмыстарын жан­дандыруға тиіс. Еңбек және ха­лықты әлеуметтік қорғау ми­нистрі Светлана Жақыпованың ай­туынша, Президент бір жылда 1 мил­лионға жуық қазақстандықты жұ­мысқа орналастыру, қолда­ныс­тағы сапалы жұмыс орындарының са­нын 2025 жылы 2,8 миллионға жет­кізу жөнінде міндет қойды. Жыл болса, ортасына таяды. 

2029 жылға қарай 3,8 млн са­па­лы жұмыс орны құрылуы қажет. Ұлт­тық жобалар, Мемлекет бас­шы­сының «Әрбір 10 мың адамға шақ­қанда 100 жаңа жұмыс орны» бас­тамасы, «Жастар практикасы», «Бірінші жұмыс орны», «Ұрпақтар келісімшарты», уақытша және тұ­рақты жұмыспен қамтудың басқа шаралары осы міндетті орындауға жұмылдырылады. 

Үкімет «Еңбек нарығын да­мы­тудың 2024-2029 жылдарға ар­нал­ған тұжырымдамасын» бекітті. Оның шеңберінде, әсіресе жас ма­мандар үшін тұрақты жұмыс орын­дарын көбірек құру көзделген. Бү­гінде колледж бітірген түлек­тер­дің 25%-ға жуығы өз мамандығымен жұмыс істемейді. Үкіметке жаңа жұ­мыс күші қажет етілетін барлық жо­баны қадағалап, жұмыс беру­ші­лермен бірге жұмыспен қамтудың цифрлық мониторингі арқылы өза­ра іс-қимылды жолға қою жүк­телді. 

Мәжіліс депутаты, «AMANAT» пар­тиясы фракциясының мүшесі Ел­нұр Бейсенбаев қазіргі күрделі за­манда еңбекпен қамту және ха­лық табысын арттыру – бірінші ке­­­­­зекті басымдық саналатынын нық­тады. Бұл туралы Президент бірнеше рет айтты. 

– Алайда осы басымдықты жү­зе­ге асыруға жауапты министр­лік­тердің әрекеті, сылбыр қимылы сал­мақты алаңдаушылық ту­ғы­за­ды. Жұмыссыздықтың шынайы дең­гейін әлі күнге төмендетіп көр­сетіп келеді. Бұл еңбек нары­ғын­да­ғы нақты көріністі бұрмалауға, со­ның кесірінен қате шешім мен тиім­сіз еңбекпен қамту бағдар­ла­маларын қабылдауға соқтырды. Проб­леманы кешенді шешіп, аза­маттардың ұзақ мерзімге жұмысқа орналасуына жағдай жасау орнына ше­неуніктер де, әкім-қаралар да бюд­жет қаражатын, мемлекет ре­сурс­тарын уақытша, көзбояу жұ­мыс орындарын құруға шығындап жатыр, – дейді депутат. 

Еуразиялық экономикалық ко­­миссияның хабарлауынша, Қа­зақ­­стан тіпті ресми тіркелген жұ­мыс­сыздарының саны жөнінен Еуразиялық одақтағы барлық елді, Ресейдің өзін басып озды. 2025 жыл­ғы ақпанның қорытындысы бойын­ша, Қазақстанда жұмыс­сыз­дар­дың жалпы саны – 333,1 мың адам­ды, бүкіл Ресейде 283 мың адамды құраған. 

Өйткені қазақстандық жауапты шен­ділер салада өзіне жүктелген мін­детті толыққанды орындамаған. 2024 жылы 948 мың қазақстандықты еңбекпен қамту жоспары бекітілсе, іс жүзінде 845 мыңнан астам адам ғана «екі қолға бір күрек» тапқан. Жылдық жоспар тек 89%-ға орын­далды. Сол себепті Үкімет басшы­сы Олжас Бектенов 2025 жылдан бас­тап, әрбір әкімнің жұмысын тұр­ғындардың тұрмысын жақ­сар­тудың және жұмыспен қамтудың нақ­ты индикаторлары бойынша бағалауды (KPI) енгізді.

Елнұр Бейсенбаевтың пайым­дауынша, жұмыспен қамтылғандар қа­тарына маусымдық жұмыс­шы­ларды, қоғамдық жұмыстарда уа­қытша еңбекпен қамтылғандарды, сондай-ақ тұрақты табысы жоқ 2 миллиондай өзін-өзі жұмыспен қам­тушыны да қоса салады. Сон­дық­тан депутат елдегі шынайы жұ­мыссыздық әлдеқайда жоғары жә­не ең кемі 12%-ға жетеді деп тұсп­алдады. Себебі 3,5 миллион адам медсақтандырылмаған, 1 мил­лион­нан астам еңбеккердің зей­нетақы жинақтары жоқ. 

Осыған байланысты «аманат­тық» депутаттар Үкіметке ұсыныс­пен шығып, жұмыссыздық туралы нақты ахуалды білу үшін деректерді жинау мен талдаудың барынша дәл, әділ әдісін әзірлеуді сұрады. «Ау­руын жасырған өледі» дейді ха­лық даналығы, нақты симп­том­дарын білмей, дертті де жазу қиын. Мұның сыртында қалаулылар қа­зақстан­дықтарды лайықты жа­ла­қысы бар ұзақмерзімді және тұрақ­ты еңбекпен қамтуға бағытталған жаңа кешенді стратегияны енгізуді ұсынды.

Қорыта айтқанда, Үкімет елді ең­бекпен қамтуға, табысын арт­тыру­ға шындап кіріскен сыңайда. Осы мақсатта ел 5 макроөңірге бө­лінді – Оңтүстік, Солтүстік, Шы­ғыс, Батыс, Орталық. Осы әр­бір макроөңірдің еңбек нары­ғын­дағы сұраныс, демографиялық жә­не инфрақұрылымдық ерек­ше­ліктері ескеріледі, әрқайсысы үшін тұр­ғынын табысқа кенелтер ба­сым­дықты экономикалық сала­лары мен даму бағыттары анық­тал­ды. Бұдан не шыққанын уақыт пен тәжірибе көрсетеді.

Елдос Сенбай