Креативті индустрия дегенде әдетте қолдан түрлі хэнд-мейд пен қолөнер өнімін жасап, сауда орталықтарында көрме жайып­ сататындар ойға келеді.
Жасампаз болсаң, жаһанға жағасың
438
оқылды

Шынында индустрия әлдеқайда ауқымды әрі салмақты. Бүкіл Голливуд пен Болливуд, «Айфонның» жаңа серияларының шығарылуы, жалпы бүкіл интеллектуалдық жаңашылдықтар мен гаджеттер осы салаға жатады. Ел Президен­тінің өзі баса мән беріп отырған индустрия Қазақстанда қалай дамып жатыр? Биыл нендей өзгерістер болмақ?

Кино мен музыка кері тартып тұр

Елде 10 мыңға жуық жеке кәсіпкер ком­пьютерлік ойындар мен бағдарламалық қамтылым, софт жасайды. Мәдениет және ақпарат министрлігінің дерегінше, 2024 жылы креативті индустрия (КИ) салала­рында 143,6 мыңнан астам адам еңбек етті (жыл сайын бұл санды 5% арттырып, 2029 жылы 174 546 адамға жеткізу жоспарланған). 

Осы санатқа қатысты елде 45,5 мың кәсіпкерлік субъектісі тіркелген (Үкіметтің саладағы кәсіпкерлік субъектілерінің са­нын да жыл сайын 5%-ға көбейтіп, 2029 жылы 55 305-ке жеткізу жоспары бар). Олар­дың жартысынан астамы Алматы мен Астанада шоғырланған. 70%-ы – дара кәсіпкер, яғни шағын бизнес. 

«Барлық компаниялар мен жеке кәсіп­керлердің үштен бірі – 12,7 мыңы ұлттық қолөнер түрлерімен айналысады. Қазақ­стан­дық КИ-дегі екінші ең кең таралған қызмет түрі – ІТ мен компьютерлік ойын­дар: 9,8 мың жеке кәсіпкер мен заңды тұлға соған тартылған. Үшінші орында сәулет-архитектура мен сән орналасты: 7,6 мың компания мен жеке кәсіпкер шұғылданады. Заңды тұлғалар мен жеке кәсіпкерлердің ең аз саны мәдени мұра сегментіне (39), кітапхана мен музейлер (33) секторына тиесілі», – делінген Ұлттық статистика бюросының арнайы зерттеуінде.

Кино мен анимация қанша дәріптел­генімен, көшбасшылық шыңға көтеріл­меді, барлық көрсеткіште кері тартып, көш соңында салпақтап келеді. Экспорты төмен, кәсіпкерлікті дамытудағы үлесі де мардымсыз: салада небәрі 2 095 компания мен дара кәсіпкер еңбек етеді. 

Музыканың да адымы ашылар емес: диджей, продюсер Imanbek, әнші Димаш, рэпер Jah Khalib сияқты бірлі-жарым өре­нін әлемдік сахнаға ілгерілете алғанымен, отандық КИ-дің бұл саласы кітапхананың жанында, рейтинг соңындағы жұпыны бұрышта жайғасты. Бұл салада небәрі 64 заңды тұлға, 387 дара кәсіпкер тіркелген. Са­лықшылардан сұрасаңыз, олар бұл са­ланың қалпымен көлеңкеде екеніне на­заланады.  

Креативті индустрияны дамытуға Үкі­мет Мемлекет басшысының 2021 жылғы Жолдауындағы тапсырмасымен кейінгі жыл­дары ғана баса мән бере бастады. Үкіметтің 2021 жылғы 30 қарашадағы №860 қаулысымен бекітілген «Креативті индус­трияларды дамытудың 2021-2025 жылдарға арналған тұжырымдамасы» жүзеге асы­рылып жатыр. 

Креатив валюталық табыс әкеледі

Ұлттық статорганның мәліметінше, 2024 жылғы қаңтар-желтоқсан аралығында отандық КИ шетелдік нарықтарға экспор­тынан 84,1 млн доллар (шамамен 42 мил­лиард теңге) табыс тапты. 2023 жылмен (94,8 млн доллар) салыстырғанда экспорты 11,3%-ға құлдырады. Әйткенмен, зерттеуде айтылғандай, үш жылдық динамикада оң тренд байқалады: 2,3 есе өсім бар. Өйткені 2021 жылғы табысы – 37,3 млн, ал 2022 жылы – 56,4 миллион доллар болған. Мә­дениет министрлігі креативті өнімдер мен қызметтердің экспортын жыл сайын 5%-ға ұлғайтып, 2029 жылы – 116 млн долларға жеткізбек.

Қазақстандық креативті индустрия та­уарларының экспорттық құрылымы әр а­лу­ан, тіпті естіген жанды шамалы айран-асыр етеді. Еліміз бұл салада өзге елдерге кітап­тарды, халық қолөнері мен зергерлік өне­рінің өнімдерін, музыкалық аспаптарды, сондай-ақ ішіне видео жазылған немесе жазылмаған жартылай өткізгішті жеткіз­гіштерді, яғни түрлі компакт-дискілерді, құлпытастарға арналған тастарды, жүк тасымалдауға арналған ағаш жәшіктерін экспорттайды. Ресейлік басылымдар оны­мен «200 жүгі» де тасылатынын, сондықтан сұраныс жоғары екенін хабарлады. 

Өз зерттеуінде ұлттық статбюро сала көшбасшысының – ІТ өнімдердің экспор­тын қоспады. Онсыз КИ тауарлары экспор­тының құны бойынша ең үлкен үлеске – 41,4%-ына үш доңғалақты велосипедтер, самокаттар, педальді автомобилдер, доңға­лақты ойыншықтар мен қуыршақтар ие. Бұл өнімдер солтүстік көршінің нарығында үлкен сұраныс тапты. Табысы 2021 жылдан бері 31,4 есе артты.  

– Өткен жылы Қазақстан бір ғана Ре­сейге осындай тауарлардың 1,5 мың тон­насын жүктеп, одан 34,9 млн доллар та­бысқа кенелді. Алайда екі ел арасындағы та­уарайналым туралы кедендік статис­ти­кадан тауардың нақты қай елде жасалғанын анықтау мүмкін болмады. Бұл өнімдер Қазақстанда емес, Қытайда жасалып, ары қарай РФ-қа экспортталуы ықтимал. Се­бебі Қазақстанның өзі осы тауарларды одан ондаған есе көп тасиды: 2024 жылы 34,6 мың тоннасын импорттады. Сонымен бірге елімізде «Балдырған» үш доңғалақты велосипедін жасайтын кәсіпорындар бар, – деді Finprom.kz сарапшылары. 

Экспорттық құны жөнінен екінші орынға зергерлік индустрия шықты. Был­тыр 12,8 млн доллардың өнімін шетелге өткізе алды, бұл үш жыл бұрынғыдан бірден 2 есе кем. Неге бұлай құлдырады? 2021 жылы Швейцария Қа­зақ­станнан 22,6 млн доллардың зергерлік бұ­йымдарын сатып алу туралы мәміле жаса­сыпты. Егер жыл сайын тұрақты сатып алып тұрғанда, көр­сеткіш бұлай құламас еді. Өкінішке қарай, бұл бір ретпен шектелген. 

КИ тауарлары экспортында үшінші тұғырға ағаш шеберлері қолынан шыққан әртүрлі бұйым орналасты. 10,9 миллион доллар тұратын өнімі халықаралық нарыққа жеткізілді. Нәтижесінде, экспорттық валю­талық табысын 2021 жылға қарағанда 11,8 еседей арттыра алды. Ондыққа сондай-ақ сағаттар (5,6 млн доллар немесе экспорттық құнының үшжылдық өсімі – 625,9 есе), жәшіктер, қораптар, торлар, себеттер, құтылар (бұл қатарға жоғарыда айтылған ағаш жәшіктер де жататын көрінеді, экспорты – 4 млн, өсімі – 8,7 есе), кілемдер (3,7 млн, 3,7 есе), тоқылмаған материалдар (2,1 млн, 13,1%), құлпытастарға арналған тастар (2,1 млн, 2,1 есе), дайын тоқыма-мата өнімдері, басқасы кірді. 

Озықтарға ұмтылған озады

БҰҰ сауда және даму конференция­сының (UNCTAD) 2024 жылғы креативті индустрияның дамуына қатысты есебінде айтылғандай, Қазақстан бұл салада өзге­лерден қатты қалып келеді. Көш басында Жапония тұр. БҰҰ креативті индустрияны ең қарқынды өсуші саланың бірі деп ба­ғалады. Әлемдік ауқымда оның үлесі жа­һандық ЖІӨ-нің 3,1%-ына тең. 2030 жылға қарай әлемдік экономикадағы еншісі 10%-ға жетеді. 

Есепте біраз елдің осы биік межеге жақын қалғаны атап өтіледі. Жапонияда ЖІӨ-дегі үлесі 7%-дан асқан. «Күншығыс елі» мұндай жоғары деңгейге ІТ және компьютерлік сервистерді белсенді өрістету арқасында қол жеткізді. Кино, K-pop пен эстрада, сән және басқа трендтерімен төрт­күл дүниеге танылған Оңтүстік Кореяда бұл көрсеткіш 5,6%-ды, алпауыт Америкада – 5,3%-ды, көрші Қытайда 5,1%-ды құрады.

Дүниежүзінде КИ саласының тауарлары мен қызметтерінің экспорты 2,1 триллион долларға жетті. Яғни, шалқыған тұтас те­ңіз – өнерлі болсаң, тасқындаған қаржыдан көсіп ала бер. Табысы жөнінен бірінші орында, әрине ІТ өнімдер тұр. Әртүрлі қо­сымшалар мен компьютерлік бағдарлама­лар, жасанды интеллект сектор­да 41% үлес иеленді. Бес жылда кірісі 2 есе артып, 569 млрд долларға жетті. Одан кейін қолөнер және дизайнерлік өнімдер орна­ласты: экспорты 539 млрд долларды құра­ған. Бұған сондай-ақ зергерлік, тері-был­ғары, тоқыма-мата өнеркәсібі және өзге тауарлар қосылады. 

UNCTAD дерегінше, Қазақстан әзірге аутсайдер санатында: 2024 жылы КИ-дің экономикаға үлесі бар-жоғы 1% болды. Мәдениет министрлігі 2029 жылға қарай бұл көрсеткішті 2%-ға ғана жеткізуді жос­парлап отыр. Осы мақсатта жыл басында секторды қолдауға бағытталған жеке заң қабылданды. Салықтық ынталандыру шаралары енгізілді.

Цифрлық даму министрі Жаслан Мә­диевтің айтуынша, IT саланы дамытуда бел­сенді жұмыс қолға алынды. «IT компа­ниялардың саны 18 мыңнан асты, соңғы үш жылда 16%-ға өсті. Осы кезеңде IT ма­мандардың орташа айлық жалақысы 54%-ға көбейіп, 673 мың теңгеге жетті. Яғни, мұнда білікті кадрларға деген сұраныс жо­ғары. IT саласындағы жұмыспен қамтыл­ғандар саны да 12%-ға өсіп, 187 мың адамға жетті», – деді Ж.Мәдиев.

Astana Hub халықаралық технопаркі 1,5 мыңнан астам қатысушыны біріктіреді. Арасында 1 102 жергілікті және 437 шетелдік компания бар. Қатысушылардың жалпы табысы 1,2 трлн теңгені құрап, соңғы бес жылда 31 есе өсті. Министрдің айтуынша, стартаптар мен IT индустриясын дамытудың барлық бағдарламасы аймақтық IT-хабтарда қолжетімді. Өңірлік хабтар индустрияны дамытудың маңызды драйве­ріне айналды. Бұл ауыл-аймақтағы тума таланттарды ашуға және инновациялық экожүйені құруға ықпал етеді.

– Ұлттық инновациялық жүйенің «бі­рыңғай терезесі» құрылды. IT мамандарға, инноваторларға және ғылыми қайраткер­лерге арналған мемлекеттік қолдау шара­сының көбі соған шығарылды. Мобильді қосымшасы да бар. Портал мемлекеттік қол­дау шараларын бөлудің ашықтығы мен тиімділігін қамтамасыз етеді. Оны жыл сайын жарты миллиондай адам пайда­ланады. Портал еGOV-қа ұқсас бірыңғай терезеге айналады, – деді министр Мәдиев.

Экспорт миллиард межесіне жетеді

Президенттің тапсырмасымен Tech Orda бағдарламасы іске қосылды. Ол жекеменшік IT мектептерді ынталандыру арқылы 2023-2025 жылдары 20 мың IT маман даярлауға бағытталған-тын. Соңғы үш жылда 82 мыңдай IT маман дайын­далыпты. Жекеменшік IT мектептер 16 мыңнан астам маман шығарды. Оның арқасында жастар өз бойында бұйығы жат­қан дарындарын ашып, бұрын таңдаған мамандығын ауыстырған. Мысалы, заң­герлікке оқыған Ләззат Хаджимуратова бағдарламаға қатысқаннан кейін элек­трондық коммерция саласында әзірлеуші болып қызметке тұрды. Дәрігер Алдияр Құлтуманов те кәсіби бағытын өзгертуге ұйғарды: ол әзірлеуші-junior frontend ман­сабын бастады.

Қазақстанның IT өнімдерінің экс­порт көлемі 2023 жылы 529 млн долларға жетті. 2024 жылы одан асты. Мемлекет бас­шысы 2026 жылға қарай 1 миллиард доллар межесіне жету міндетін қойды. Бүгінде отандық IT қызметтері 86 елге экспортталады. Бұл цифрлық шешім­дер­ге жоғары сұранысты барын және бәсе­кеге қабілеттілігін паш етсе керек. Мә­селен, қазақстандық eGov электронды үкі­метін Тәжікстан, Того, Сьерра-Леоне сияқ­ты бір­неше ел өзінде ендірді. Қа­зақ­стандық IT-шілер негізінен мобильді қосымша мен сервистер жасайды. Мә­де­ниет және ақпарат министрі Аида Ба­лае­ва креативті индустрияның өркенін өсіру үшін арнайы жобалық кеңсе жұмыс іс­тей­тінін жеткізді. 

– Бүгінде Қазақстандағы КИ экономи­калық қызметтің 43 жіктеуішін қамтитын 12 бағыттан тұрады. Онымен айналысатын бизнес субъектілерінің саны 45,5 мыңнан асады. Жыл басында Президент креативті индустрияны қолдауға бағытталған заңға қол қойды. Заңнамалық түзетулер инсти­туционалдық негіздерді қалыптастыру, инфрақұрылымды дамыту және басым салаларды қолдау шаралары секілді үш негізгі бағытқа шоғырланған. Мұның сыр­тында түзетулердің екінші пакеті әзірленіп, Мәжілісте қаралу үстінде, – деді А.Балаева.

Бұдан бөлек, Мемлекет басшысы нау­рызда қол қойған Бюджет кодексіне өзге­рістер аясында «Сәтті Жұлдыз» сатқан ло­терея билеттері табысының 3%-ы КИ-ді да­мытуға, Креативті индустрияларды да­мыту қорына бағытталады. Саланы қуатты демеуге қаражат пайда болады.

Биыл әкімдерге де креативті индус­трияны дамыту бойынша құзыр берілді. 2024 жылы Global Innovation Index (Жа­һандық инновация индексі) рейтингінде Қазақстан «Креативті тауарлар мен қыз­меттер» көрсеткішінде 93-орыннан 65-орынға көтерілген екен. Десек те, табысы көл-көсір бұл индустрияны өркендету үшін жасалуға тиіс жұмыс жетерлік. Ол үшін керекті қаражат та, құзырет те, мүмкіндік те беріліп отыр.

Айхан ШӘРІП