Қоғамда қызу талқыланып жатқан бұл өзгерістер – денсаулық сақтау саласындағы ұзақмерзімді реформалардың бір бөлігі. Жуырда Мәжіліс депутаттары жаңа заң жобасын алғашқы оқылымда мақұлдап, халықтың медициналық көмекке қолжетімділігі мен сапасын арттыруға бағытталған бірқатар ұсыныстарды талқылаған еді. Реформа аясында медициналық көмек пакеттерінің құрылымы қайта қаралып, қаржыландыру жүйесіне де өзгерістер енгізілмек. Бұл жаңалықтар, әсіресе халықтың осал топтары мен МӘМС жүйесіне қатыспаған азаматтар үшін ерекше маңызды. Осы және өзге де маңызды мәселелер бойынша Мәжіліс депутаты, «AMANAT» партиясы фракциясының мүшесі Гүлдара Нұрымовамен сұхбаттастық. Ол реформаның негізгі бағыттары, жаңа тетіктердің маңызы мен қоғам үшін ықтимал салдары туралы кеңінен айтып берді.
– Гүлдара Алданышқызы, елімізде міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесіне ауқымды реформа жасалып жатыр. Мәжілісте талқыланған бұл заң жобасына қандай өзгерістер енгізілмек?
– Заң жобасы Денсаулық сақтау министрлігімен Мемлекет басшысының әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесін одан әрі жетілдіру жөніндегі Жолдауын іске асыру мақсатында әзірленді. Заң жобасында мынадай негізгі бағыттар көзделген:
Біріншіден, медициналық көмектің бірыңғай пакетін құру, бұл кепілдендірілген көлем мен МӘМС аясындағы көмекті нақты бөліп көрсетуді көздейді. Сонымен қатар алғашқы медико-санитарлық көмек қызметтерін тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі (ТМККК) пакетінен МӘМС пакетіне ауыстыру жоспарлануда.
Екіншіден, Әлеуметтік медициналық сақтандыру қорының қаржылық тұрақтылығын қамтамасыз ету. Бұл үшін жарналарды есептеу кезінде қолданылатын айлық кірістің жоғарғы шегін арттыру, сондай-ақ жеңілдік санатындағы азаматтар үшін мемлекет жарналарын республикалық бюджеттен кезең-кезеңмен арттыру ұсынылады.
Үшінші бағыт – МӘМС жүйесіне сақтандырылмаған халықты тарту. Бұл ретте жұмыссыздар мен әлеуметтік жағынан дағдарыстық, шұғыл жағдайдағы азаматтар үшін жарналарды жергілікті бюджет есебінен төлеу қарастырылған.
Жалпы, біз сақтандыру моделіне көшуіміз керек. Бұл дегеніміз, белгілі бір базалық көмекті мемлекет өз мойнына алады, ал қалғаны сақтандыру арқылы жүзеге асырылады. Бұл модель азаматтарды сақтандырылған мәртебе алуға ынталандырады деп күтілуде.
– Салаға қазіргідей ауқымды реформа жүргізуге не түрткі болды?
– 2020 жылы МӘМС енгізілгеннен кейін денсаулық сақтау жүйесіне қосымша қаржы келіп түсті. Бұл оң нәтиже береді деп күттік. Бірақ, өкінішке қарай, олай болмады. Неліктен деген сұрақ әлі де жауапсыз қалып отыр. Мұнда ішкі және сыртқы факторлар әсер етті.
Қаржыландырудың шектеулі болуына байланысты кейбір қызмет түрлеріне қолжетімділік шектелді. Бұл халық тарапынан да, медицина қызметкерлері тарапынан да орынды сын туғызды. Бұдан бөлек, медициналық ұйымдардың өздері де кредиторлық қарыздың артуымен қиын жағдайға тап болды. Сондықтан жүйені түбегейлі өзгерту қажет деп есептейміз.
Тағы бір айта кетерлік маңызды мәселе – медициналық ұйымдарды қаржыландырудың жыл сайын кешеуілдеуі. Былтыр қаржыландыру тек маусым айында басталған болатын. Мысалы, 2024 жылы республикалық бюджеттің Денсаулық сақтау министрлігі алдындағы берешегі 212 миллиард теңгені құрады. Бұл жағдай медициналық көмектің қолжетімділігіне, сапасына және уақытылы көрсетілуіне теріс әсер етеді. Ал тарифтер әлі де төмен деңгейде қалып отыр.
Сондай-ақ заң жобасы аясында депутаттар тарапынан жемқорлық құқықбұзушылықтардың, әсіресе қор тарапынан лобби жасау, қосарлы қаржыландыру, лицензиясы мен рұқсат құжаттары жоқ жеткізушілерге қаражат бөлу сияқты заңсыз әрекеттерге жол бермеу мақсатында қор қызметін бақылау мен ашықтығын күшейту жөніндегі ұсыныстар қарастырылды. Бұл жағдайдың себебі – барлық қаржы бөлу, мониторинг және бақылау функцияларының бір қолда шоғырлануында жатыр. Мұнда мүдделер қақтығысы анық байқалады. Сондықтан депутаттар бақылау функцияларын және жосықсыз мекемелерді жауапкершілікке тарту, соның ішінде айыппұл салу құзыретін Фармацевтикалық және медициналық бақылау комитетіне беру жөнінде нормалар ұсынды.
Ал айқын әрі оң нәтижеге тек цифрландыру және бағдарламалардың интеграциясы толық аяқталған жағдайда ғана қол жеткізуге болады.
– Медициналық көмектің базалық кепілдік пакеті аясында қандай қызмет түрлерін сақтау ұсынылып отыр?
– Жаңа заң жобасына сәйкес, алғашқы медициналық-санитариялық көмек (АМСК) қызметтерін толықтай міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру (МӘМС) пакеті аясында көрсету ұсынылған. Бұл реформа медициналық қызмет сапасын арттырып, тиімділігін күшейтуге бағытталған. Алайда оның сақтандырылмаған азаматтарға тигізетін ықтимал кері әсерлері де жоқ емес. Егер бұл көмек тек сақтандырылған азаматтарға ғана қолжетімді болса, онда МӘМС жүйесіне енбеген азаматтар емханалар мен отбасылық дәрігерлік амбулаторияларда қарапайым, күнделікті қажет медициналық қызметтерді ала алмай қалуы мүмкін.
Осы мәселені ескере отырып, Мәжіліс депутаттары алғашқы медициналық-санитариялық көмектің бірқатар базалық қызметтерін мемлекеттік тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі (ТМККК) шеңберінде сақтау қажет деген ұсыныс енгізді. Бұл – халықтың денсаулығын қорғаудағы қолжетімділікті қамтамасыз етуге бағытталған маңызды қадам. Атап айтқанда, кепілдік берілген пакетке медициналық көмекке алғаш рет жүгіну, алдын ала тексеру (профилактика), бастапқы диагностика, сондай-ақ әлеуметтік маңызы бар 8 ауру түрін емдеу қызметтері енеді.
Бұл ауруларға қатерлі ісік (онкология), туберкулез, ВИЧ/СПИД, гепатит және басқа да инфекциялық және созылмалы сырқаттар кіреді. Мұндай аурулармен күрес – мемлекет үшін стратегиялық міндеттердің бірі. Осыған байланысты, бұл аурулардың нақты тізбесін уәкілетті мемлекеттік орган бекітетін болады. Осылайша, ұсынылған өзгерістер халықтың әлсіз топтарын медициналық көмектен шет қалдырмай, қолжетімділікті сақтауға мүмкіндік береді.
– Еңбекке жарамды азаматтар мен жұмыс берушілер үшін жарналарды есептеу шегін ұлғайту нормасы әлеуметтік әділеттілік тұрғысынан қалай негізделеді?
– Алғашқы ұсынылған заң жобасында жұмыс берушілер мен жұмыскерлер үшін МӘМС жарнасының шекті мөлшерін 10 айлық есептік көрсеткіштен (АЕК) 50 АЕК-ке дейін көтеру көзделген болатын. Алайда бұл бастама қоғамда алаңдаушылық тудырып, азаматтардың әлеуметтік жағдайына қосымша салмақ түсіруі мүмкін деген пікірлер айтылды. Осыған байланысты Мәжіліс депутаттары бұл шекті мөлшерді қайта қарастырып, жұмыс берушілер үшін – 40 АЕК, ал жұмыскерлер үшін 20 АЕК көлемінде бекітуді ұсынды. Бұл шешім еңбекақы қорына түсетін жүктемені біршама жеңілдетіп, бизнестің де, азаматтардың да мүдделерін ескеруге бағытталған. Осылайша, жүйенің тиімділігін арттыру мақсатында жарна төлеу тәртібін реттейтін және сақтандыру жүйесіне қатысушылар санын ұлғайтуға ықпал ететін бірқатар ынталандырушы нормалар енгізілді.
Сонымен қатар депутаттар маңызды нормалардың бірін ұсынды. Оған сәйкес егер азамат соңғы 5 жыл ішінде жарна төлеген болса, онда ол жұмыссыз қалған күннен бастап 6 ай бойы сақтандырылған болып есептеледі.
– Жүйеге сақтандырылмаған азаматтарды тарту мақсатында қандай ұсыныстар мен іс-шаралар қарастырылып отыр?
– Бұл – қазіргі таңда елдің денсаулық сақтау саласындағы өзекті әрі шешімін қажет ететін маңызды мәселенің бірі. Бүгінде МӘМС жүйесіне 16,7 миллион адам қамтылған. Олардың ішінде 12 миллионға жуығы – жеңілдікке ие санаттағы азаматтар. Демек, бұл топтағы азаматтар үшін жарнаны мемлекет өз мойнына алып отыр. Ал қалған 4,7 миллионы – өз бетінше жарна төлеп, жүйеде белсенді түрде қатысып келе жатқан азаматтар. Алайда статистикаға жүгінсек, тағы 3,5 миллионнан астам адам бұл жүйеден тыс қалғанын көреміз. Бұл азаматтар, өкінішке қарай, жоспарлы медициналық көмекке қол жеткізе алмайды, яғни тек шұғыл және алғашқы медициналық көмекті ғана ала алады.
Қазіргі уақытта жеңілдік берілген 15 санат сақталады және мемлекет тарапынан толықтай қаржыландырылып отыр. Енді келесі маңызды қадам – жұмыссыздар мен әлеуметтік жағынан осал топтағы азаматтарды жүйеге қосу. Осы мақсатта олардың жарнасын жергілікті атқарушы органдар, яғни әкімдіктер төлеуге тиіс. Бұл – шамамен 1 миллионға жуық адам. Демек, жүйеден тыс қалған 3,5 миллион азаматтың кем дегенде үштен бірі сақтандырылғандар қатарына қосылуы мүмкін.
Ал қалған 2,5 миллион адам ең қажетті деген қызметтер – бастапқы кеңес беру, әлеуметтік маңызы бар аурулар бойынша диагностика мен ем-шаралар және шұғыл медициналық көмек ала алады. Бұл да азаматтарды жүйеге қосылуға ынталандыратын нақты қадам болады деп сенеміз.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Кәмила ДҮЙСЕН