Бүкіл әлемде шетелдік студенттерді тарту үшін ғаламат күрес жүріп жатыр.
Шетелдік шәкіртті шеттетпеген ұтады
3,334
оқылды

Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымының бағалауынша, 2025 жылы әлемдегі барлық студенттің саны 150 миллионнан асты, соның ішінде жат жерде оқитыны – 8 миллионға дейін. Қазақстанда олардың саны 28 мыңға дейін азайған. Себебі неде? Шетелдік студенттерді көбейтуден елге қандай пайда бар?

Сала статистикасы неге солғын?

Жыл басында Ғылым және жоғары білім министрлігі өзге мемлекеттен келген 31 500-ден астам студент оқитыны туралы мәлімет таратты. Басым бөлігі – Азия елдерінің ту­масы. «Бұл – қазақстандық білім беру жүйе­сінің тартымдылығы өсіп келе жатқанын паш етеді. Біз Қазақстанды Орталық Азия­ның білім мен ғылым алмасу жөніндегі орта­лығы ретінде нығайтуға тырыса­мыз!» – деді министр Саясат Нұрбек 7 ақпанда, өз ве­дом­ствосының кеңейтілген алқа отырысында.

Сөз іспен қабысып жатса, бір ғанибет. Алайда Ұлттық статистика бюросы жоғары білімге қатысты «су жаңа» статистикасын жа­рия етті. Оның дерегінше, 2024-2025 оқу жы­лында Қазақстанның барлық ЖОО-сын­да жалпы саны 624 469 студент оқып жатыр. Оның 596 011-і – Қазақстан азаматы. Тиі­сінше, 28 458-і ғана – шетелдік студент. 

Статорган мәліметінше, қазір елде жал­пы саны 242 798 студент мемлекеттік білім грантымен оқыса, соның 238 642-сі – қазақ­стандықтар. Яғни, өзге мемлекеттің 4 156 азаматы тегін оқиды. Басым көпшілігі – шетелдегі қандастардың баласы. Басқаша айтқанда, статистика мамандары елімізде 31,5 мың шетелдік студентті таба алмады. Ал­дыңғы 2023-2024 оқу жылында жоғары оқу орындарын 7 158 шетелдік студент бітіріп шықты. Салыстырсақ, Өзбекстанда 2024-2025 оқу жылында шетелдік студенттердің бүкіл саны 12,5 мың адамнан ғана асты. 

Алайда бірнеше көрсеткіш бойынша Қа­з­ақстанның артта қала бастағаны алаңдатады. Біріншіден, республикада кейінгі үш жылда студенттер саны кеміген. Ал Өзбекстанда Статистика агенттігінің мәліметінше, соңғы 10 жылда олардың саны керісінше, 18 есеге көбейді. Екіншіден, жан басына шаққандағы шетелдік студенттер саны жөнінен Орталық Азияның лидері өзгерді, енді ол – Қырғыз Республикасы. Оның көрсеткіші 100 мыңдық межеге жуықтады.

Бір ғажабы, қырғыз ағайын бұл көрсеткіш жөнінен әлемдік көшбасшыға айналды. Мысалы, 342 млн тұрғыны бар АҚШ-та 21,6 млн адам ЖОО-ларда білім алады. «Open Doors 2024» есебінде айтылғандай, аме­ри­калық колледждер мен университеттерде білім мен мамандық игерген шетелдік сту­денттер саны рекордқа – 1,126 миллионға жетті. АҚШ Сауда министрлігі өзге елдерден келген студенттер бір жылда ел экономи­касына ең кемі 50 миллиард доллар құйғанын мәлімдеді. Бұған оқу, баспана жалдау ақысы, тамақтануы кіреді. 

Құрама Штаттарда әрбір 303 адамға 1 шетелдік студенттен келді. 145,9 млн адам тұратын Ресейде 4,3 млн студенттің 355 мыңы – шетелдік. Тиісінше, 411 адамға – 1 шетелдік студент. Өзгелерінде жағдай ұқ­сас. Халқы 7,2 млн адамды құрайтын Қыр­ғыз­станда ЖОО-ларда білімнен сусындаушы жастардың жалпы саны 221 мыңнан асты. Ал шетелдік студенттердің саны шамамен 85 мыңнан астам. Сөйтіп, Қырғыз Республи­касында әрбір 85 тұрғынға 1 шетелдік студенттен келеді.  

Үйрену – үздік болудың кілті

Осы жайтқа алғаш назар аудартқан дип­ломат, ұзақ жыл жоғары білім саласында ең­бек еткен ғалым, экономика бағыты бо­йын­ша PhD докторы Авазбек Атаханов шет­елдік студенттер санының көбеюі бірнеше жыл қатарынан жалғасып жатқан тұрақты тренд екенін айтады. Соның ішінде көршіде ТМД, Пәкістан, Үндістан, Қытай, Бангла­деш, Шри-Ланка, Непал және араб елдерінен студенттер саны тез қарқынмен өсіп келеді. 

Бұған не себеп? Біріншіден, ТМД елдері арасында оқу ақысы, баспана жалдау және тамақтану шығындары жөнінен Қырғызстан ең арзан елдердің бірі. Екіншіден, дамыған елдерден оқытушыларды, профессорларды көптеп тарту, рейтинг құрушы ұйымдардың сарапшыларын шақырып, талаптарын тап-тұйнақтай орындау арқасында жаһандық рейтингтерге кірген қырғыз ЖОО-ларының саны артты. 

2024 жылы Қырғызстанның 6 универ­ситеті «QS Asia University Rankings 2025» азиялық ең үздік университеттер рейтингі­­не енді. 10 университеті Еуропалық ғылыми-өнер­кәсіптік палата құрған «Үздік ЖОО-лар­дың еуропалық тізіміне» кірді. Қырғыз­­стандық ҚРСУ, «Манас» қырғыз-түрік уни­вер­ситеті, Исхак Раззаков атындағы Қыр­ғыз мемлекеттік техникалық универси­теті «QS World University Rankings 2025» жаһандық ең үздік университеттер рейтин­гінен табылды. 

– Мұның бәрі қырғыз ЖОО-ларының халықаралық беделінің өскенін, Қырғыз­станда қолайлы білім ортасының түзілгенін көрсетеді. Бұған қоса, статистика қырғыз жоғары білімінің әлемдік білім жүйесіне берік кіріккенін, өзге ғылым ордаларымен байланысының нығайғанын білдіреді. Бұған септескен басты фактор, әрине, Қырғыз­станда жоғары білімнің қолжетімділігі, ақы­сының төмендігі. Мұның сыртында біздің ЖОО-лар ағылшын тілін білетін, жеке-бірегей оқу бағдарламасын әзірлеген креа­тивті, тәжірибелі оқытушыларды өзіне тар­туда жарысады, – деп жетістіктің құпиясын бөлісті қырғыз ғалымы.  

Авазбек Атахановтың айтуынша, білім берудің интернационализациялануынан мемлекет те, оқу орындары да ұтады. 

– Мемлекет бұл үрдісті жан-жақты қол­дауы қажет. Бұл мәдени құндылықтар алма­суға, халықтар мен елдер арасындағы ынты­мақтастықты нығайтуға ықпал етеді. Шетелдік студенттер – достықтың елшілері, біздің елдің «жұмсақ күшін» таратушылар. Олар елдеріне оралған соң өз естеліктері, әңгімелері, кітаптары, еңбектері арқылы еліміздің бай тарихын, дәстүрі мен тілін таратады, дәріптейді. Шетелдік студенттің көбеюімен бірге идеялар, ғылыми жетістік алмасу күшейеді. Бұл елдің әлеуеті мен білім ресурстарына жаһандық жұртшылықтың назарын аудартады, – деді қырғыз ғалымы. 

Қазақстандық ғалым-экономист Земфи­ра Алямова да шетелдік студенттерді тарту­дың маңыздылығын атап өтті. Сол арқылы мемлекет әлемдегі дарынды, интеллектуалды, адами ресурстарды, жаңа ойларды, инвес­тицияларды, технологияларды өзіне тартады. Бұл туризмнің дамуына түрткі: ұзақ жыл оқуға кеткен шәкіртті көру үшін елге ата-анасы, туған-туыстары, достары қатынайды.  

– Шетелдік студенттер санын арттыру ЖОО үшін де тиімді. Халықаралық шәкірт­тер­дің басым көпшілігі ақылы бөлімде оқиды. Университет 3-4 жыл бойы оқу ақысы түрінде тұрақты табыс табады. Және тек эко­номи­ка­лық пайдамен шектелмейді, шетелдік сту­денттер ЖОО-да мультимәдени орта мен қо­лайлы білім атмосферасын құрады. Бұл жағдайда жергілікті жастар «өз сорпасында өзі қайнамай», халықаралық қарым-қатынас тәжірибесін игереді, коммуникативтік ма­шы­ғын жетілдіреді. Шетелдіктер кіретін ко­мандада жұмыс істеу біліктілігіне қол жет­кізеді. Жат елден келгендермен арала­су ар­қылы дүниетанымы кеңейеді, – деді З.Алямова.

Сондықтан үкіметтер мен университеттер арасында шетелдік студентті өзіне тарту үшін күрес күшейді. Дүниежүзілік банк сарапшы­ларының дерегінше, студенттік мобильді­ліктің өсуі 96% жағдайда елдің халықаралық саудасының және туризмінің өсуіне игі әсер етеді. 

Мысалы, халықаралық қоғамдастық «жабық» ел қатарына қосатын Қытай шет­елдік студенттерді мол тарту арқасында ғылымның барлық саласында технология алмасуды жолға қойды және «жұмсақ күшін» өрістетті. ҚХР университетін бітіріп, кейін өз елінде қандай да бір саланың тізгінін қолға алған, биліктегі биік лауазымға тұрған бұ­рынғы шәкірттер Қытайға көзі түзу болады, онымен серіктестікті жақтайды. 

Жағдай жасаса, оқу «жерұйығына» айналады

Шетелдік студенттердің көбеюі елді ғылыми мақалалар мен цитаталау бағытында да ілгерілетеді. АҚШ беделді журналдардағы ғылыми ашылымдар туралы мақалалар саны жөнінен 1-орынды ешкімге бермей келеді. Алайда соның 28,5%-ын Америкадағы шетелдік білімді жастар әзірлеген немесе тең автор болған. Ұлыбританияда бұл көрсеткіш одан да жоғары: 44,4%. 

Еуропада шетелдік студенттердің 12%-ы оқуын бітірген соң сонда қалады, елді да­мытуға еңбек етеді. Олар реципиент елдің экономикасына елеулі үлес қосады. Ұлы­британия шетелдік студенттерден жыл сайын орта есеппен 2,8 млрд фунт стерлинг табыс табады, бұл ел ЖІӨ-сінің 0,1%-ы. Сырттан келген шәкірттерден түсетін табыстың 47%-ын – оқу ақысы, тағы 48%-ы – баспана жал­дау шығыны. Шетелдік студенттер Лондон­дағы университеттер табысының 39%-ға дейінгісін береді. Шетелдік студенттер ашқан бизнес ұйымдары әртүрлі секторда 70 мыңнан астам жұмыс орнын құрған. 

Қалауын тапса, Қазақстан да білім қуған жастар үшін «жерұйыққа» айнала алар еді. Отандық ЖОО-лар жасанды интеллект стандартын қабылдады: 20 жетекші универ­ситет 20 білім беру бағдарламасын әзірледі, бұл жасанды интеллекет саласындағы жаңа мамандарды даярлауға негіз болады. Техно­логия саласындағы көшбасшылармен, мы­салы Coursera, Google, Nvidia, Huawei Technologies Kazakhstan, 01 Edu System сияқты компанияларымен стратегиялық серіктестік орнатылды. Бұл келісімдер студенттер мен оқытушыларға ең жаңа білім беру платфор­малары мен курстарды қолжетімді етті. 

Шетелдік университеттер Қазақстанда өз филиалын ашып жатыр. Бүгінде 12 елдің 34 жоғары оқу орнымен стратегиялық серіктес­тік орнатылған. Ұлыбритания, Италия, Қы­тай, Ресей, АҚШ, Франция және Оңтүстік Кореяның 23 жетекші университетінің филиалы ашылды.

Қазақстандағы 28 мыңнан астам шетел­дік студенттің үштен біріне жуығы немесе 9 345-і – Үндістаннан. Гуджарат штатының тумасы, 25 жасар Аарав медициналық университетте оқып жатыр. 

– 2017 жылы анаммен бірге, Астанадағы ЕХРО көрмесіне келгенде, осында волонтер болып жүрген шетелдік жастармен танысып, Қазақстанда оқудың егжей-тегжейін білген­мін. Бізде жоғары білім қолжетімсіз. Анам Ре­сейдің елшілігінде істеген, мені орыс тіліне үйретті. Ресейге баруға батпадым, 2022 жылы Қазақстанға келіп, оқуға түстім. Мұнда халық қонақжай, көмек сұрасаң қасыңа еріп жүріп, мәселеңді шешіп беруге дайын, – дейді Аарав.

Ол алғаш келгенде «мәдени шокты» бастан өткергенін, елін сағынғанын айтады: үндістандық тағамдарды дүкеннен де таба алмаған. Әйткенмен, бүгінде Үндістан мейрамхана-дәмханалары ашылып жатыр. Оқуын бітірген соң еліне оралып, оқыту қыз­метімен айналыспақ. Аарав – Сайни армия­лық қолбасшылардың ауқатты әулетінен. Сондықтан Қазақстандағы бағаларды қол­жетімді санайды. 

Алайда сарапшылар шетелдік студент­терді көптеп тарту үшін оларды хостел, жатақ­хана-кампус түріндегі қолжетімді баспанамен, арзандау асханамен қамтудың маңызды еке­нін айтады. Сондай-ақ ағылшын тілінде оқы­ту бағдарламаларын көбейту, мұны мемле­кет­тік қолдау керек. ЖОО-лар ағыл­шын тілінде дәріс оқи алатын оқыту­шы­ларды жұмысқа ал­ғаны жөн. Бұдан бөлек, та­лапкерді қабыл­дауда тек ҰБТ-мен шектел­мейтін, емтихан қабылдап таңдайтын На­зарбаев университеті сияқты оқу орындары­ның санын арттырған абзал. Шетелдік та­лапкер сондай-ақ әлемдік рейтингтерге, университеттің халықаралық жобалары, ғылыми жетістіктері мен серіктестік бағыт­тарына да назар аударады.

Бұдан өзге, көрші Ресей сияқты тікелей ата-аналармен жұмыс жүргізу қажет. Бұл бағытта қадам жасалды. Кеше, 2025 жылғы 2 мамырда Пәкістанның Исламабад қала­сында отандық 11 жоғары оқу орны қатысқан Study in Kazakhstan көрмесі және Қазақстан – Пәкістан университеттер форумы өтті. Одан кейін қазақстандық делегация жер­гілікті оқушылармен және ата-аналарымен кездесті.

Елдос СЕНБАЙ