Бақылауды арттыру мақсатында жаңа технологиялар енгізіліп жатыр. Мысалы, электронды браслеттер қылмыскердің қозғалысын қадағалауға ғана емес, оның қайтадан құқықбұзушылыққа баруының алдын алуға мүмкіндік береді.
Пробация қызметі сотталғандарға арналған электронды аяқ білезіктерін төрт жылдай бұрын белсенді қолдана бастады. Қылмыстық-атқару жүйесін жаңғырту шеңберінде 2021 жылғы қарашада елордада бұл жүйе тестілік режимде іске қосылды. Алдымен жыныстық тиіспеушілікке қарсы баптарда көзделген қылмыс жасаған, қарапайым тілмен айтқанда, педофил және адам зорлаған жеті сотталғанның бостандықтағы жүріс-тұрысын бақылау үшін электронды білезіктер қолданыла бастады.
Олардың сот үкіміне сай белгілі бір орындарға бармауы, балабақшаға, мектепке, өзге оқу орындарына жақындамауы, түнгі уақытта үйден шықпауы, пробация қызметіне хабарламай, тұрғылықты жерінен тыс елді мекендерге кетіп қалмауы сияқты тыйымдардың орындалуы осы арқылы тұрақты тексерілетіні мәлімделді.
Мамандар бұл жүйенің қолайлы екенін айтады. Пробация қызметінің инспекторы сотталғандардың белгіленген талаптарды сақтауын арнайы бағдарлама арқылы онлайн режимде қадағалай алады. Қаласа, архивті ашып, бұған дейінгі «жүріс-тұрысы тарихына» талдау жасай алады. Қызметкер қажетті деректерді компьютердің, планшеттің немесе смартфонның көмегімен жеке кабинет арқылы тексере алады. Егер сотталған адам белгіленген шектеулерді бұзса немесе білезікті зақымдауға тырысса, бұзушылық туралы дереу дабыл түседі.
2021 жылы Ішкі істер министрлігі келесі 2022 жылдан бастап пробация қызметінің есебінде тұрған барлық адамға электронды бақылау құралдарын қолдану практикасын кеңейту жоспарланғанын жариялады. Бір ғана елордада 2,5 мыңға жуық электронды білезік пен 25 мыңнан астам мобильді құрылғылар қажет болатыны айтылды.
Арада біраз уақыт өтті, бұл жүйенің әлі күнге кең өріске құлаш ұра алмағаны белгілі болды. Мысалы, өңірлік ҚАЖ департаментінің дерегінше, Қызылорда облысында пробациялық қызметтің бақылауындағы 1 000 сотталғанның 116-сы ғана электронды браслет тағады. Өзге өңірлерде де ұқсас жағдай қалыптасты.
Сонда бұл жоба өзін ақтамағаны ма? Қылмыстық-атқару жүйесі мамандарының айтуынша, бұл заманауи құрылғылар сотталғандардың тұрғылықты мекенжайында қалатынын, жаңа қылмыс жасамайтынын кепілдендіреді, оларға күндіз-түні, үздіксіз бақылауды қамтамасыз етеді. Браслеттер «антивандалдық» датчиктермен жарақтандырылған, су өткізбейді, яғни суға түсуіне кедергі емес.
Өзінің әр басқан ізі қадағалауда екенін білетін сотталғандар аяғын тарта басады, қайта қылмысқа баратыны сирек. Белгіленген тыйымдарды бұзуға талаптанса, электронды бақылау құралын әрі қарай қолданудан бас тартса немесе жабдықты өз бетінше алып тастауға тырысып, бүлдірсе, пробация қызметі жазаның түрін бас бостандығынан айыруға өзгерту туралы мәселені қарау үшін материалдарды сотқа жібереді.
Еркіндіктің саф ауасын сіміруі сол білезікке байланысты екенін түсінгендіктен, қылмыскерлер заң мен тәртіпті сақтауға күш салады. Ендеше бұл жаңашылдық пробация қызметінің бақылау сапасын жақсартты, қоғамдық қауіпсіздікті қамтамасыз етуге инновациялық технологияларды енгізудің маңызды қадамына айналды. Онда неге жүйе кең қолданысқа шыға алмады? Барлығы қаражаттың жетіспеуіне тіреліп тұрғанға ұқсайды.
Маңыздысы – ақпарат қауіпсіздігі
Электронды білезіктерді бірінші кезекте жыныстық тиіспеушілікке қарсы қылмыстар үшін сотталып шыққандарға және жазаны өтеу, пробациялық бақылау шарттарын үнемі бұзатындарға тағу туралы шешім қабылданыпты. Сөйтіп, қолданыс аясы амалсыз шектелді.
Жалпы, бұл жүйенің пайдасын мына мысал да айғақтайды. 2025 жылғы ақпанда сирек оқиғалардың бірі болды: сотталған ақмолалық браслетті кесіп тастағаны үшін түрмеге кері оралды. Бұрын есірткі саудасы үшін темір қапасқа қамалған 45 жасар еркек одан мерзімінен бұрын шартты босап шығып, ақмолалық пробация қызметіне есепке тұрды.
Бірақ заң талабын пысқырмаған ол мінез-құлқына қойылған шектеулерді ұдайы бұзатын болған. Еш жерде жұмыс істемеген, жұмыс іздемеген. Инспектор барғанда, үйінде болмай шығатынды шығарған. Ай сайын тіркеліп кетуге келмейтіндіктен, қайда жүргенін, не былықтырып жатқанын ешкім білмеген. Сол себепті аудандық пробация бөлімінің қызметкерлері электронды қадағалау жүйесін қолданып, оны жеке бақылауға алды.
Бүкіл қозғалысын тоқтаусыз тіркеп, пробация бөліміне «шынайы уақыт режимінде» жолдайтын браслет бұл еркектің қанын қайнатқан. Көп бас қатырмай білезікті кесіп тастаған ол сот залынан бір-ақ шықты. Бурабай ауданы прокуратурасының өтінішімен апелляциялық инстанция соты сотталғанды бас еркінен айырды. Электронды білезік болмағанда пробациядағылар есірткі саудалаушыдан көз жазып қалуы да мүмкін еді.
«AMANAT» партиясы фракциясының мүшесі, Мәжіліс депутаты Дүйсенбай Тұрғановтың бағалауынша, пробация есебінде тұрған тұлғаларға электронды мониторинг құралдарын қолдану жазаны орындату саласының тиімді тетіктерінің бірі болды. Сондықтан да бұл әлемдегі дамыған елдердің полицейлік және қылмыстық-атқару қызметтерінде табысты қолданылады.
коллаж: Елдар ҚАБА
Депутат қазір аяқ білезіктерін мемлекеттің тек жалға алатынын жеткізді. 2024-2026 жылдарға арналған үш жылдық бюджетте Республикалық бюджеттік комиссия тек 2 562 электронды браслетті жалға алу ақысын төлеуге 1,6 млрд теңге бөлуді құптады.
Соның негізінде өткізілген тендер қорытындысында «Кар-Тел» ЖШС-ымен арада электронды білезіктерді арендаға алу қызметін көрсету туралы 3 жылға келісім бекітілген. Компания білезік тағылған сотталғандардың қозғалысы туралы ақпаратты ұялы байланыс пен спутниктік байланыс көмегімен алады. Бақылаудағыларға телефонын сөндіруге тыйым салынатыны мәлім.
– Салмақты бір проблема бар. Электронды браслет арендаға берілетіндіктен, оның жалдау ақысы жыл сайын өседі. Нақтылағанда, былтырғы 2024 жылы 1 білезікті бір айға жалға алу құны 14 800 теңге тұрыпты. Биыл бағасы 17 800 теңгеге көтерілген. Келесі 2026 жылы 21 400 теңгеге дейін күрт қымбаттамақ! Тиісінше, жалға алу келісімінің жиынтықты шығыны жыл сайын 20-25%-ға жоғарылайды. Бұл ретте тағы 23 469 электронды браслетке деген қосымша қажеттілік қалыптасты. Менің ойымша, бұл білезіктерді мемлекет меншігіне түпкілікті сатып алмай, жыл сайын, ай сайын жалдап отыру дегеніміз – қылмыстық-атқару жүйесінің бюджетін негізсіз, босқа рәсуалау, басы артық жүктеме түсіру, – деді Дүйсенбай Нұрбайұлы.
Мәжіліс депутаты тағы бір жайт алаңдататынын айтты: жекеменшіктегі компаниядан жалға алынған электронды білезіктерді қолдану соны таққан азаматтардың дербес деректерінің, кей жағдайда жедел, қызметтік сипаттағы мәліметтердің сыртқа шығып кету, бөгде тұлғалардың құпия ақпараттарға қол жеткізу қаупін төндіреді.
Сол себепті «AMANAT» фракциясының мүшелері Д.Тұрғанов, Г.Нұрымова сияқты депутаттардың пайымдауынша, қоғам мен мемлекеттік қауіпсіздіктің негізін құрайтын ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету үшін электронды бақылау құралдарын жеке сектордан жалға алу тәжірибесін осымен тоқтатқан орынды. Қалаулылардың айтуынша, жабдықтар мемлекеттік сатып алу рәсімдері арқылы жеткізіліп, бүкіл жүйе, технологиялары мен бағдарламалық қамтылымы мемлекеттік мекеменің иелігінде болғаны жөн. Дамыған елдерде солай.
Бюджетке тиімді тәсілі таңдалды
Осы саладағы ахуал туралы парламентшілерді жазбаша хабардар еткен Үкімет басшысы Олжас Бектеновтің мәліметінше, Ішкі істер министрлігі электронды қадағалау құралдары (ЭҚҚ) жүйесін жалға алу орнына оны толыққанды сатып алу мәселесін бұған дейін де пысықтады. Ақырғы сөз ақшаға қатысты болған көрінеді.
– Талдау көрсеткендей, сервер жабдықтары мен қажетті бағдарламалық қамтылымды сатып алуға, байланыс қызметінің ақысын төлеуге, сондай-ақ жүйеге қызмет көрсетудің жыл сайынғы шығындарына елеулі қаражат қажет болады. Алдын ала есептеме бойынша мұның шығыстары жыл сайын 3,2 миллиард теңгеге түседі. Және бұл мониторинг жүйесінің шығыстарын қоспағандағысы, – деді Премьер-Министр.
Керекті жабдықтар мен бағдарламалар және басқасы байланыс операторларында онсыз да бар. Нәтижесінде, оны олардан жалға алу бірнеше есе аз шығынды талап етеді. ЭҚҚ жүйесінің 3 жылғы арендасының құны мемлекеттік меншіктегі жүйенің бір жылғы жұмыс шығындарынан екі есе арзан болып шықты. Үкімет басшысының мәліметінше, 3 жылға жалға алуға 1,6 миллиард теңге бөлінді: 2024 жылы – 455 млн, 2025 жылы – 547 млн, 2026 жылы – 658 млн теңге.
Өйткені келісім бойынша жүйеге қызмет көрсетуге, жабдықты жөндеуге, жарамсыз болып қалған аяқ білезіктерін ауыстыруға, байланыс қызметіне, электронды мониторинг жүйесін сүйемелдеуге қатысты барлық шығын өнім жеткізушінің мойнына жүктелген.
– Тағы бір ескеретін жайт, өндіруші зауыттың нормаларына сәйкес, бір браслетті пайдалану мерзімі 3 жыл ғана. Осы мерзім өткен соң бюджеттен электронды қадағалау құралдарын жаңадан сатып алуға тура келеді. Осыны ескере келе, «сервистік модель» деп аталатын, ЭҚҚ-ны жалға алу арқылы ендіру тәсілі оны сатып алып, мемлекеттік теңгерімге алғанға қарағанда қаржылық тұрғыдан тиімдірек деп танылды. Бұл тәсілдемені Президент Әкімшілігі қолдады, – деді О.Бектенов.
Үкімет басшысы азаматтардың дербес деректерін қорғау және ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету үшін өкілеттіктердің аражігін ажырату жүзеге асырылғанын жеткізді. Мәселен, ҚАЖ пробация қызметінің қызметкерлері сотталғанның орнын, мекенжайын анықтап, бақылау үшін екі сервисті пайдаланады. Оның бірі – картографиялық платформа немесе браслеттердің ID-нөмірлерінің қозғалысы көрсетілетін өзекті карта бар. Екіншісі – деректерді есепке алу жүйесі: бұл тұғырнамада сотталғандардың дербес деректері, жазасын өтеуінің шарттары және аяқ білезіктерінің есебі туралы мәліметтер қамтылады.
Мұнда картографиялық платформа өнім берушінің серверлерінде орналастырылған. Премьер-Министр ол тұғырнамаға әрбір браслеттің кімнің аяғына тағылғаны, аты-жөні және басқа дерегі берілмейтініне сендірді. Деректерді есепке алу жүйесі Қылмыстық-атқару жүйесі комитетіне берілген, оған тек ҚАЖ қызметкерлері кіре алады.
Қалай болғанда, құқық қорғау органдарына енгізіліп жатқан заманауи технологиялар құқықтық тәртіп пен қауіпсіздікті қамтамасыз етуге, полицияның жұмыс тиімділігін арттыруға септеседі. Электронды браслет арқасында шартты түрде мерзімінен бұрын босап шыққандар, сот рақымшылық танытқандар жасаған жаңа қылмыстарды ашу 2 есе өскен.
Елдос СЕНБАЙ