Айтыста алмастың жүзіндей өткір сөзі айызыңды қандырып, домбырасының үні мен жыр айту мақамы еріксіз еліттіретін, аузынан шыққан әр шумақта түйдек-түйдек ой, халықтың мұңы мен даты жататын ақынның қашанда бәсі биік. Өрнекті сөз, өжет мінез, адуын айтысымен көрерменді 45 жыл сахнаға жіпсіз байлаған ақын Әсия БЕРКЕНОВА 75 жасқа толды.
Өмір. Өнер. Өнеге
2,249
оқылды

Өткен ғасырда телевизия, сайт, YouTube арналар мен әлеу­меттік желі сияқты қуатты жар­на­ма құралдары жоқ кезеңде де, тұла бойы таланттан жаралғандай жандар бәрібір бүкіл елге таным­ал болатын. Олардың ел алдын­дағы абырой-беделі қазіргідей Instagram-да қанша жазылушысы (оның басым көбі жазылған адамы­ның тұлғалық болмысына емес, әдемі көйлегі мен көлігіне, саяхатына қызығушылар екені де түсінікті) бар екенімен есеп­телмейтін. Ата-ана ұл-қызына сол тұлғаның өмірін үлгі-өнеге етіп тәрбиелеуі, мектепте сол тұл­ғаның елге сіңірген еңбегі жас ұрпаққа танытылуы, тұлға­ның өзінің де өмірлік ұстаным­дары арқылы қоғамда оған деген құрмет пайда болатын. Тобыл-Торғай өңіріндегі сондай тұлға­ның біреуі және бірегейі – халық ақыны Әсия Беркенова.

Мен де ол кісінің есімін мек­тепте жүргенде естідім. Әдебиет сабағында мұғаліміміз Райса Ғалеева «Қыз бен жігіт айтысы» тақырыбын өткенде Біржан-Сара, Күдері-Ұлбике, Жамбыл-Айкүміс айтыстарын мысалға келтірген. Бәрін білуге тырысып, сұрақ қойып, мұғалімдерге маза бермейтін оқушы едім. Бұл жолы да тыныш отырмай: «Біздің жақ­та ондай ақын қыздар бар ма?» деп қалдым. Райса апай «Қостан­айда Әсия Беркенова деген жас ақын бар» деген-ді. Сол күннен көзіме ол кісінің аты жазылған ақ­парат түссе оқып, радиодан айтыс берілсе, даусын тыңдап, заманауи тілмен айтқанда, кә­дім­гідей «фанаты» болдым. 

Әсияның 1950 жылы Қос­танай облысы Әулиекөл ауданы­ның Сұлукөл ауылында дүние­ге келгенін, нағашы атасы мен әже­сі­нің бауырында өскенін оқып білдім. Атасы 14 перзенттен қалған жалғыз қызынан көрген қызғалдағына кішкентай кезінен домбыра үйретіпті. Анасының да әдемі қоңыр даусы болған, ауыл­дың қуанышты жиын-тойында өнерпаздармен бірге  халық ән­дері­нің түр-түрін құйқылжыта орындайды екен. Ана өнегесімен Әсия да кішкентайынан өнерге бейім болып, бірде сырнайымен, бірде домбырасымен сүйемелдеп, ән  айтып өскен.  

Атасы кейде өзі, кейде қатар­ластарын шақырып, «Арынғазы», «Қосалқа», «Келіншек» сияқты толып жатқан күйлерді тартып, ән айтып, Әсияға  батырлар жырын оқытқаны өзіміздің бала кезімізді еске салды. Иә, біз де солай, май­шамның жарығымен үлкендерге жыр оқып өсіп едік. Ақынның өлеңге құштарлығы, кейін айтыс­тарда мүдірмейтіні, әр сөзін мән­ер­леп, нақышына келтіріп айтуы сол кезден бастау алғанын көр­сетеді. 

Ақын бір сұхбатында «Мені өлең немесе қара сөз оқуға үйрет­кен мектептегі мұғалімдер емес, үйдегі ата-әжем еді. Ол кісілер өздері ұнатқан жыр үзінділерін оқытып, оны түзетіп, дауыс ырға­ғын келтіртіп қайта оқытып от­ыру­шы еді...» дейді. Яғни, бұл – ата-аналарға баланың тілін да­мы­ту, кітап оқуға құмарлығын ояту, талғамы мен бағытын қалып­тастыру отбасынан басталатыны туралы құлаққағыс. Қазіргі бала­лардың ана тіліне шорқақ бол­мауы, ұлттық құндылықтарды қа­дір тұтуы әке-шешенің міндеті екенін ешкімді көзге шұқымай, өз өмірін мысалға келтіре отырып айтып отыр. 

Сондай-ақ өзі ұстаз болған­дықтан, ата-ана мен мектептің байланысына үлкен мән береді. Әсіресе, қоғамда ұстазға деген құрметтің орнығуы туралы сөзі баласының болашағын ойлайтын ата-ана көкейіне қона кетеді. «Мен айтысқа барып жүргенімде «Баласы атқа шапса, анасы үйде тақымын қысады»  деген сияқты, шәкірті сайысқа түскенде ұстаз­дары бірден-бір тілеулестері бола­тынына көз жеткіздім. Олар маған көп үміт артты. Мен өмірде айтыс ақыны болмасам да, ұстаздарым­ның үмітін ақтау үшін бәрібір тұл­ға боларым анық еді. Бала кез­ден өте белсенді болуыма, азамат­тық ұстанымымның қалыптасуына әсер еткен – ұстаздарым» дейді ақын.  Бұл да – өнеге.

Халқымыз адамның асқан қабілетін сипаттағанда оның қан­мен берілетінін қадап айтып отыра­ды. Ел жақта, екі жұрттың ортасында бұлғақтап, екі тараптың да мейіріміне шомылып өскен Әсияның есімі ауызға алынғанда да, жұрты оның тегін атап көрсетіп отыратынын байқадым. Ақынның өзі де: «Менің әкем Әйіп ақын­жанды кісі болған екен. Замандас­тары оның хатты ылғи өлеңмен жазғанын айтады. Ал атамыз ел ішінде «өлеңші Хакімжан» атан­ған, домбырамен ән айтатын, еш­кімге сөзін жібермейтін ділмар кісі болыпты. Менің жас кезімде үлкен кісілер «Сенің сөз саптауың атаң Хакімжанға ұқсаған» дейтіні есімде», – деп еске алады.

Біздің бала күнімізде айтыс ақындары қазіргі тілмен айтсақ, «жұлдыз» болатын. Тіпті, олар  теле­дидардан ғана көруге болатын, былайғы жұрттың арасында жүр­мейтін жандардай көрінетін. Кей­ін оларды сахнадан көріп, мәз бол­дық. Ұқсауға тырыстық. Жақ­сы қашанда көпке ортақ қой. Әсіресе, басқа өңірде жүргенде бір топырақта туып-өсіп, сол жаққа тән  өнер мен мәдениетті тұтас ел­ге паш етіп жүрген адамды өзім­сініп, туысыңдай, жақыныңдай көреді екенсің. Студент кезімізде Алматыға айтысқа келген Әсия Беркенова, Қонысбай Әбіл, Жадыра Құтжановалармен бірге ел көшіп келгендей мәз болатын­быз. Ол кездерде уақыты шектеусіз айтыстарды да жұртшылық тап­жылмай отырып, тамашалайтын. Сол ғажап күндерде небір дүлдүл ақындармен бірге жерлестерімді көріп, сұлу сөзді құмарта тыңдап, еліме деген сағынышымды баса­тынмын. Қасымдағыларға «Менің төркінім» деп мақтанам. Сол сезім­ім жүрегімде мәңгілікке орнықты.

Әсия Әйіпқызының еңбек жолы мектепте басталған: әуелі Наурызым ауданындағы Өлеңді орта мектебінде ұзақ жыл орыс тілі мен әдебиетінен сабақ берді. Оқу ісінің меңгерушісі болды. Еліміз­дің Білім беру ісінің үздігі атанды. 

Қостанайға көшіп келгенде, алдымен Ыбырай Алтынсарин атын­дағы дарынды балаларға ар­налған мектеп-интернатта ақын­дар мектебін ашты. Содан кейін Ахмет Байтұрсынұлы атындағы университетте «Өнер» студиясын ашып, өнер кеңістігінде қаншама бұлақтың көзін ашып, жас дарын­дардың тұсауын кескен. Бүгінде елге танымал тележурналистер: «Абай» телеарнасындағы Гаухар Төлекбаева, «Атамекен-бизнес» арнасындағы Дархан Абдуахит, 24kz арнасындағы Жансая Қожах­мет, «Астана» арнасының Қос­танай­дағы меншікті тілшісі Заңғар Санай, Парламент Мәжілісінің экс-депутаты Әлия Сапарова, Абай атындағы опера және балет театрының белді орындаушысы Азамат Малышов, басқа да қыз-жігіттер осы студиядан қанат­танған.

 Мектептің тынымсыз жұмысы мен ауылдың қоңырқай тіршілі­гіне алданып, біраз жыл өлеңнен қол үзіп қалған жас ұстаздың жүрек түкпірінде бұғып жатқан ақындық өнердің қайта оянуына себеп болған 1980 жылы Алматыда өткен республикалық аламан айт­ыс екен. Ал 1984 жылы Алматыда өткен Кенен Әзірбаевтың 100 жыл­дығына арналған республика­лық айтыста-ақ Әсия бірінші орынды жеңіп алады. 

Олар айтысқа келгенде біз кітаптан ғана білетін ХІХ ғасыр­дағы ұлттық өнердің үлгісін дамыт­ты. Әсия, Қонысбай, Әсел­хан, Шолпандар Манап Көкенов­ке, Көкен Шәкеевке қарап айтыс­тың көшіне ілессе, кейінгілер бұ­лардың жолын жалғап, ілгеріле­те түсті. Серік Құсанбаев, Аман­жол Әлтаев, Айбек Қалиевтер, Бекарыс Шойбековтер шығып, ұтқыр ой, оралымды сөз саптауы­мен халықты жалт қаратты. 

Ол кездегі айтыстарда ұлттық, қоғамдық мәселелер көп көтерілді. Жер-су атауларына, ұлттық салт-сана, тілге қатысты жалтақтамай, батыра айтылған сөздер талайдың намыс отын жақты деп ойлаймын. Мысалы, Әсия ақынның қамшы­мен осып жібергендей: 

Ұлтпыз-ау туған сірә азапты ала,

Өзгеге жүру үшін мазақтала.

Өз тілін білмейтұғын орыс бар ма,

Қазақша білмейтін тек қазақ қана! – деген сөзі кейін талай жиындарда, мақалаларда қайта­лан­ғанын естіп, көрдік.

Жалпы, барша айтыс ақыны­ның төл өнер тарихында орны бар, соның ішінде қазақ қыздарынан шыққан ақындардың еңбегін ұшан-теңіз деуге болады. Өйткені олардың домбыра ұстап, айтысқа шығуының өзі небір тар жол, тай­ғақ кешу сияқты, біразы тарихтан белгілі. Мысалы, «Жиенқұлға кел­генде үні шықпайтын» Сара мен айтысқаны үшін күйеуінің жуан жұдырығынан қаза болған Ұлби­кенің тағдыры. Бір сұхбатында осы мәселе туралы Әсия: «Сахнаға жетуіңе, әрине, үйдегі жолдасың­ның, жүрегіңнің иесінің кеңдігі өте үлкен рөл атқарады. Кейбір заман­дас қыздардың, бір-екі айтыстан кейін шықпай қалған кез­дері болды. Олардың өнері сар­қылып қалғандықтан емес, үйін­дегі кикілжіңнен шыға алмады. Және адамның жеке басын алып жүру жауапкершілігі деген тағы бар», – дейді.

Яғни, Жаратушы берген өнерді ақын қыздың ортасы, қосағы түсіне, қабылдай білуіне көп нәрсе байланысты. Бұл ретте Әсия апа­мыздың бағы бар: өмірлік жары Табылды  сенімді серігі де, қолдау­шысы да, қамқоршысы да болды. Ағамыздың алған жарының тұлға ретінде дамуына қолдау көрсететін  түсінігі мол азамат болуынан қазақ өнері ұтты – айтыс  өнерінде ай­шық­ты із қалдырған ақын сахнада 45 жылға жуық домбырасын күмбірлетіп, сөз құдіретін паш етіп келеді.

 Әсия Беркенова – достықта да жолы болған жан. Қазақта аражігі ажырамайтын достарды сипат­тайтын тамаша теңеу бар: «егіз қозыдай» дейді. Мен ХХ ғасырдағы айтыс өнерін заңғар биікке көтер­іп, ХХІ ғасырдағы айтыстың өсіп-өркендеуі үшін саналы ғұмырын арнаған саңлақ апа­ларымыз Әсия Беркенова мен Әселхан Қалы­бекова­ның достығы туралы ғажай­ып әңгіме естідім. Екеуі бір жылда, бір күнде дүниеге келген екен. Бірі оңтүстікте, бірі солтүс­тікте тұрса да мерейлі меже­ге жет­кен 50, 60 жасын екі елге кезек барып, бірге тойлауды әдетке ай­нал­дырыпты. Осыдан 10 жыл бұрын сол дәстүр­мен Қостанайда өнерсүйер қауым қос ақынға айрықша құрмет көр­сетіп, ғаламат іс-шара өткізгенін естіп, тамсан­ған­быз. Атауы да керемет – «Айдын жырдың қос аққуы». 

Сол іс-шараны ұйымдастыру­шылардың бірі Ерлан Қалмақов: «Әселхан апамыз екеуіне арнап қабына есімдері жазылған дом­быра жасатыпты. Соның өз аты жазылғанын Әсия апамызға сый­лап, досының есімі жазылғанын өзіне қалдырған. Ал Әсия апай ар­найы бірдей шапан тіккізіп, екеуі соны киіп жүретін»деген-ді. Ғажап емес пе?!

Әселхан ақын дүниеден озған­да бүкіл ел күңіренді, ал егіз қозы­ның сыңары бастан кешкен қай­ғыны айтпай-ақ қояйық.

Олар айтысқа бір мезгілде келген-ді. Бір мезгілде – 1990 жылы Әсия Беркенова, Әселхан Қалыбекова, Қонысбай Әбіл үшеуі «Қазақстанның Халық ақыны» атанды. Бұл жерде Әсияның Қос­танай өңірінде Омар Шипиннен кейін «Халық ақыны» атағын ал­ған екінші ақын екенін айта кетуі­міз керек. Биік марапат шексіз қуанышқа бөлеп қана қойған жоқ, шабыт отын үрледі, биіктерге ұмтылдырды. Сөйтіп, Ә.Беркенова талай мәрте республикалық айт­ыс­тардың жеңімпазы болды. 

Әсіресе, Абылай ханның 280 жылдығы, әнші Мұхиттың 150 жылдығы, Қажымұқан палуанның 120 жылдығы, Шақшақұлы Жәні­бек батырдың 300 жылдығы той­ларында оның айтыстағы дара таланты жарқырай көрінді. Моң­ғолия, Қытай, Өзбекстан, Қара­қалпақстан, Ресей және Қазақстан ақындарының арасында өткен халықаралық айтыстардың жүлде­гері атанды. Қазір оның есімі ел­дегі жырсүйер қауымға ғана емес, елімізден тыс жерде тұратын қа­зақ­тарға да танымал.

Әсия Беркенованың өмірі өңірдің, елдің айтыс өнерімен бір­ге өрілген. Ол 1980 жылдардан бас­тап айтысқа қатысып, 45 жылға жуық уақыт бойы өмірін осы киелі өнерге арнап келеді: туған өлкенің намысын қорғап, сөз сайысына шықты, көптеген республикалық және халықаралық айтыстың 

жең­і­м­пазы атанды, жас айтыскер ақын­дарды дайындап, төл өнері­міздің дамуына зор үлес қосты. Осын­дай ерен еңбегі үшін ел сүй­іс­пеншілігіне бөленді. Қазақ­стан­­ның Халық ақыны, Ағарту ісінің үздігі, Қазақстанның мәден­иет саласының үздігі, Қостанай об­лысы­­ның құрметті азаматы атанды. Кеудесіне «Құрмет» ор­ден­ін тақты.

Ілеспе аударма жасап жүрген соң жиындарда «Болашақта жүзде­ген  мамандық жоғалады», «Бәр­ін жасанды интеллект ал­мас­тырады» деген болжамдарды естіп қаламыз. Өз басым бұл  қорқытып, үркіту емес, білім беру, кадрларды дайын­дау бағыт­ын өзгерту керегіне назар аудар­ту екенін түсінемін. Негіз бар. Бұ­рын Google-аудармашыға сүйе­не­тіндер, қазір мәтіндерін  GPT-ге салып, жұтындырып қояды. Бірақ ол мәтіндердің «жаны» жоқ екенін біз сияқты «кәрі қас­қырлар» біліп қоямыз.   

Осы орайда мен жасанды интеллект ауыстыра алмайтын бір сала бар екенін айтқым кел­еді, ол – айтыс. Қазақтың әлем мойындаған өнері. Оның 2015 жылы ЮНЕСКО-ның адамзат­тың материалдық емес мәдени мұрасының көрнекі тізіміне ен­гізілуі де – айтыстың бірегейлі­гінің дәлелі.  Айтыс  өнеріне де­ген адалдығын ту қып көтерген ақындарымызбен бірге «Тобыл-Торғай өңірінің ақберен ақыны» атанған Әсия Беркенованың да төл өнеріміздің жанданып, хал­ық­­пен қауышуына, әлем сахна­ларында жарқырап көрінуіне орасан зор үлес қосқаны даусыз.  

Бүгін де ол ақындар сапында: өңірдегі ізінен ерген ақындардың өсуіне зер салып, «Бұларды тағы­нан таймай, арнасында жүрген ақындар деп есептеймін. Айбек ініміз сабырлы, салиқалы қал­пымен елдің ықыласына бөленді. Өзінің қарымы да, көзқарасы да қалыптасқан. Батырлан Сағын­таев баламыз да әдебиеттегі мис­сиясын жақсы жалғастырып келе жатыр. Бір сөзбен айтқанда, кейінгі буынның беталысы жап-жақсы» деп арқаларынан қағады. Жас буын ақындарды айтысқа дайындайды.

Мысалы, өңір айтыскер­лері­нің Қазақстан  Президенті Қасым-Жомарт Тоқаевтың 2025 жылды «Жұмысшы мамандықтар жылы» деп  жария етуіне орай қос­қан ерекше үнін айтайық. Биыл 2 наурыз күні, Қостанай қа­ла­сында  Түркістан және Қос­танай  облыстары ақындарының «Адал еңбек – ер дәулеті» атты республикалық командалық айт­ысы өтті. Киелі Түркістан мен қасиетті Тобыл-Торғай өңір­інің қазіргі таңдағы ең мықты өнерпаздары жиналған сол сай­ыс­та айтыс өнерінің әз анасына айналған Әсия Беркенова апа­мыз да өз командасын баптап, үкілеп топқа қосты. 

«Қостанайда кімің бар?» десе, «Әсия апам бар» деп мақ­тана жауап беретін жалғыз мен емес екенімді білемін. Күнде қас­ында жүрмесе де, сырттай Әсия апайға рухани тұрғыда арқа сүйейтін, болмысының өзі бойға қуат беріп, жүрекке сенім құятын жандар елде өте көп. Олар талай жасқа жол нұсқаған, көмек көр­сеткен, ақыл айтқан, өнер, өмір айдынында қамқоршы болған Әсия Беркенова апайымыздың бар болуын, айтыстың ғана емес, өмірдің сахнасында ұзақ жыл жарқырап жүруін тілейтіні хақ.

Камал ӘЛПЕЙІСОВА,

жазушы, аудармашы,

филология ғылымдарының

кандидаты