Прокуратураның миссиясы – заңдылықты қамтамасыз ету

Прокуратураның миссиясы – заңдылықты қамтамасыз ету
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев кеше өткен құқық қорғау органдарының кеңейтілген алқа мәжілісінде: «Әділетті әрі қауіпсіз Қазақстанды құру үшін заң мен тәртіп үстемдігін түбегейлі орнықтыру керек.

 Бұл – барша азаматтың мүддесін, құқығы мен бостандығын қорғаудың мызғымас тірегі. Қоғамның құқықтық мәдениетін арттырып, құқық қорғау жүйесін жетілдіру қажет. Бұл – ауқымы кең маңызды міндет» деп заң және тәртіп қағидатының өзекті екенін атап өтті. Әрі бұл қағидаттың ұлтымыздың рухы мен дүниетанымына толық сай келетініне тоқталды. Ал бүгінде прокуратураның заң мен тәртіптің сақталуын қадағалаудағы орны айрықша.

Қылмыстық юстицияда азаматтар­дың құқықтарын қорғау құралдары ішінде прокуратураның конституциялық функциялары – заңдылықтың сақталуы­на жоғары қадағалау, сотта мемлекет мүд­десін білдіру және қылмыстық қудалауды жүзеге асыру үлкен маңызға ие.

Қылмыстық процестік заңнама про­куратураның алдына қылмыстық про­цесс сатыларының заңдылығын қам­тамасыз ету бойынша міндеттер қояды. Олар – қылмыстық құқықбұзушылықты сотқа дейінгі тергеп-тексерудің бірыңғай тізілімінде тіркеуді, сотқа дейінгі тергеп-тексеруді, сотта қылмыстық істерді қа­рауды, үкімдердің заңдылығын қадаға­лауды, олардың орындалуын, соның ішінде пробациялық бақылауды және әлеуметтік ортаға бейімдеуді қамтиды. 

Ал прокурорлардың өкілеттіктері жүйесіндегі маңызды бағыттардың бірі – сотқа қатысу. Прокурор қылмыстық іс­тер бойынша сотта мемлекет мүддесін білдіре отырып, қылмыстық процеске қатысушылардың құқықтарының сақ­талу­ын қадағалайды. Сот төрелігінің объективті болуына, әділдікті қалпына келтіруге, жазаның бұлтартпастығын қамтамасыз етуге және кінәсізді соттауға жол бермеуге, сондай-ақ жәбірленушінің құқықтары мен бостандықтарын қорғау­ға ықпал етеді.

Мемлекеттiк айыптауды қолдай оты­р­ып, прокурор сот процесінде сотталушы жасаған қылмыстың мән-жайын баян­дайды, дәлелдемелерді және iстi дұрыс шешу үшiн маңызды өзге де ма­териал­дарды ұсынады, оларды зерт­теу­ге қа­тыса­ды. Тараптардың жарыссөз­інде сөйлейді, жасалған қылмысқа түп­кі­лікті саралау береді, жаза мөлшерін ұсынады, жәбірленушінің құқықтарын қалпына келтіру жөнінде шаралар қол­данады. Осылайша, прокурорлар Конс­титуция­ның 76-бабының 1-тармағында көз­дел­ген сот билігінің конституциялық мақ­саты – азаматтар мен ұйымдардың құқықтарын, бостандықтары мен заңды мүдделерін қорғауды жүзеге асыруына ықпалдастық етеді.

Қылмыстық істер бойынша сотта мемлекет мүддесін білдіруге аудандық буыннан бастап Бас прокуратураға де-

й­інгі прокуратура органдарының барлық деңгейі қатысады. Қылмыстық-про­цестік заңға сәйкес жеке айыптау істерін қоспағанда, прокурор сотқа мемлекеттік айыптаушы ретінде қатысуға міндетті. Прокурор заңдылық, кінәсіздік презум­п-

циясы қағидатының сақталуын, сон­дай-ақ әлеуметтік әділеттілікті қалпына келтіруді қамтамасыз ете отырып, жа­-

р­ия-құқықтық және имандылық-тәр­биелік маңызы бар мемлекеттік функ­цияларды жүзеге асырады. Сот­тарда прокурор өзінің жеке немесе ведомство­лық мүдделерін көздемейді. Сотта ол заң мүддесін, заңды бекіткен мемлекет мүддесін қорғайды. Әділ үкім шығарудың негізгі шарты – жазаны даралау. Сон­дықтан кінәлінің жеке басына қатыс­ты көптеген мән-жай, атап айтсақ, оның мінез-құлқы, шын ниетпен өкiнуі, айы­бын мойындауы, қылмыстық құқықбұзу­шылықты ашуға көмектесуі, басқа да сипаттамалық жайттар, жауаптылықты жеңілдететін және ауырлататын мән-жайлар ескеріледі. Прокурор соттың назарын сотталған адамды түзеу мен қайта тәрбиелеуге ықпал ететін нақты жаза тағайындауға бағыт береді.

Қылмыстардың қауiптi және кең таралған түрлерi бойынша әлеуметтiк әдiлеттiлiктi қалпына келтiру мақсатын­да мемлекеттiк айыптаушылар сотты неғұрлым қатаң жаза тағайындауға бағ­дарлайды. Соңғы бес жылдағы сот тә­жірибесі көрсетіп отырғандай, қоғамға сезімтал қылмыс санаттары – ауыр және аса ауыр қылмыстар үшін сотталған­дардың 98%-ы бас бостандығынан айыруға кесілген. Сонымен қатар про­кур­орлар бұрын бас бостандығынан айырумен байланысты емес жеңіл жаза түрлеріне сотталып, түзелу жолына түспеген, керісінше қайта қылмыс жаса­ған адамдарды қатаң жазалау қағидасын ұстанады.

Ескере кетсек, 2024 жылы сотталған 26 мың адамның 11 мыңнан астамы нақты бас бостандығынан айыру жаза­сына кесілді. Сот процесі кезінде судья айыптаушы жағына не қорғаушы жағына шығуға құқығы жоқ және олардың біреуінің мүддесін білдіре алмайды. Сотқа дейінгі тергеп-тексеру толық жасалмаған жағдайда тергеу кемшілік­терін жою мақсатында судья өз бастама­сы­мен дәлелдемелер жинай алмайды. Ол – төреші. Бұл – заң талабы.

Ал прокурор болса сот төрелігін жүзеге асырушы емес. Ол фактілерге сүйенген, дәйекті әрі нақты дәлелдемелер негізінде үкім шығаруға сотты бағыттай­ды. Сол себепті мемлекеттік айыптау­шыға жоғары талаптар қойылады. Ол – кәсіби тәжірибесі бар, заңгер ретінде сауатты, жоғары білікті маман болуға тиіс. Сот процесі прокурордан заңна­маны, сот отырысының тәртібін, оған қатысушылардың құқықтары мен мін­дет­терін терең білумен қатар, іс материалдарын терең зерделеуді, айыптау так­тикасын мұқият әзірлеуді, процеске жан-жақты дайындалуды қажет етеді.

Тергеу сатысында жинақталған дәл­елдемелерді сотқа ұсыну жеткіліксіз. Айыптаушы прокурор үшін  сотта өзінің позициясын дәлелді қорғай алуы, сөз саптау шеберлігінің болуы, өзіне сендіре білуі, логикалық ойлау және шешендік дағдыларға ие болуы аса маңызды. Соны­мен қатар жалпы адамдардың, әсіресе қылмыскерлердің психология­сын терең ұғуы тиіс. Ішкі моральдық дайындық та қажет. Жоғарыда аталған факторларды ескеріп, мемлекеттік айып­таушы процеске қатысушылар ал­дын­да өз уәждерін нақты дәлелдей отырып, дұрыс құрылған қорытынды сөз сөйлеуі керек.

Тағы бір маңызды мәселе – сотта мемлекеттік айыптаушыдан басқа ешкім тағылған айыптың көлемін өзгерте алмайды. Бұл процеске қатысушы ретін­дегі оның ерекше құқығы, демек, оған артылған үлкен жауапкершілік.

Прокурор сотталушының кінәсін немесе кінәлі емесін дәлелдеу үшін өзінің барлық процестік өкілеттіктері мен заңды әдістерін пайдалануға тиіс. Егер прокурор сотталушының кінәсі дәл­елденбеген немесе заңды бұза оты-

р­ып алынған деген қорытындыға келсе, онда айыптаудан бас тартып, сотқа сот­талушыны ақтауға бағыттайды. Сот тә­жірибесінде мұндай жағдайлар аз емес. 2023 жылдан бергі уақыт ішінде про­курорлар 18 адамға қатысты айыптау­дан бас тартып, оларды соттың ақтауына себепкер болды.

Жалпы, соттардың ақтау үкімдерінің саны туралы мәселеге келсек, оған ық­пал ететінін объективті алғышарттар бар. Атап айтсақ, біздің елімізде қыл­мыстық сот процесінің халықаралық оң тәжірибесі қолданылады. Қазақстан Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымы елдерінде кең таралған еуропалық модельді басшылыққа алады. Соның нәтижесінде сот-тергеу пара­дигмасы жазалаудан құқық қорғау бағытына ауысып келеді. Бұл модель бойынша полиция, прокуратура және сот арасында өкілеттіктер нақты бөлін­ген, азаматтардың құқықтарын қорғау бойынша олардың жауапкершілік шең­бері нық анықталған. 

Үш буынды модель шеңберінде прокурор мән-жайлар мен жиналған дәлелдемелерге объективті баға береді, ал егер де болған іс-әрекетте қылмыс құ­рамы немесе белгілері болмаса, күдік­тінің кінәсі дәлелденбесе, iстi тоқтату туралы шешiм қабылдап, әрi қарай қылмыстық қудалаудан бас тартады. Осылайша, прокурор істі сотқа жеткіз­бей­ді, тергеу сатысында-ақ жаз­ық­сыз адамдарды негізсіз қудалауға жол бер­мейді. Мәселен, бір жылда орташа есеппен сотқа дейінгі тергеп-тексеру­лердің бірыңғай тізілімінде тіркелген, адамдар күдікті деп танылған 1 300-ге жуық істі прокурорлар сотқа дейін тоқ­татады. Ал мұндай істердің сотта ақталу үкіміне ұласатыны даусыз.

Айыптау сапасын арттыру мақсат­ында Бас прокуратура алаңында тұрақ­ты түрде Мемлекеттік айыптаушы­лар фору­мы өткізіліп, құқық қолдану тә­жіри­­бесіндегі мәселелер талқыланады, оны жетілдіруге бағытталған шешімдер ұсынылады. Форум жұмысына Пре­зидент Әкімшілігі, Парламент депутат­тары, Конституциялық және Жоғарғы Сот судьялары, адвокаттар мен танымал ғалымдар қатысады.

Тәжірибе алмасу және мемлекеттік айыптаушылардың біліктілігін арттыру үшін жыл сайын «Үздік мемлекеттік айыптаушы» байқауы өткізіледі. Байқау нәтижелері бойынша «пул» құрылады. Соңғы конкурс нәтижесі бойынша оның құрамына негізінен аудандық звено өкілдерінен тұратын 16 үздік прокурор іріктеліп алынды.

Прокуратура қызметінің тағы бір бағыты – қылмыстық-атқару жүйесіндегі мекемелерде заңдылықты қамтамасыз ету. Соның ішінде бас бостандығынан айыру орындарында ұстау режимі мен шарттарын сақтауды, сотқа дейінгі қа­мау­да отырғандардың, оқшаулаумен байланысты емес жазаларға кесілген адамдардың құқықтары мен тұрмыс жағ­дайын қадағалау. Бұл жүйеде прокурор­лық қадағалау сотталған адамның негізгі және қосымша жазаны өтеуді бастаған сәттен бастап, ресоциализацияны қоса алғанда соттылығы жойылғанға дейінгі барлық қылмыстық-атқару қызметін қамтиды.

Елімізде жүзеге асырылып жатқан қылмыстық-атқару жүйесін реформалау сотталғандардың құқықтарын қорғау деңгейін, жазаларды орындаудың тиім­ділігін, сотталғандарға әлеуметтік-құ­қық­тық көмек көрсету сапасын айтар­лықтай арттырды. Бұл салаға қоғамдық бақылау комиссиялары мен ұлттық ал­дын алу механизмін құру, толық про­ба­ция циклін қосу сипаттас бірқатар халық­аралық стандарт енгізілді. Мем­лекет қызметінің бұл бағыты аса маңыз­ды және қылмыстық-атқару саясатын жүзеге асыру жүктелген уәкілетті орган­дардың келісілген жұмысын талап етеді.

Заңнама бұл міндетті, яғни мүдделі органдардың жұмысын үйлестіруді прокуратураға жүктейді. Осы мақсатта прокуратура қылмыстық-атқару меке­мелері, денсаулық сақтау, білім беру және басқа да органдар мен қоғамдық бақылау комиссиялары араларын байла­н­ыстыра отырып, колониялардағы ол­қы­­лықтарды жою жолдарын іздес­тіруге бағыттап, тиісті шаралар қолдана­ды. Мұндай үйлестіру қызметі заң­дылықты күшейтуге, пенитенциарлық саясатты ізгілендіруге, бас бостанды­ғынан айыру орындарындағы адам­дардың құқықтар­ын қорғауға мүмкіндік береді.

Прокуратураның қолдауымен осы бағытта жасалған іргелі жұмыстардың бірі – пенитенциарлық жүйеде цифрлық технологиялардың кеңінен енгізілуі. Қазір барлық мекемеде шамамен 40 мың бейнекамера орнатылды. Прокурорлар осы құрылғылар арқылы колониялардағы жағдайға алшақтан бейнемониторниг жасайды. Бұл құрылғылар заңсыз әре­кеттерді жылдам анықтап, оларға алдын ала шара қолдануға мүмкіндік береді. Осындай кешенді алдын алу шара­лары­ның нәтижесінде соңғы жылдары азап­тау туралы сигналдар айтарлықтай азайды (2022 жылы 138 болса, 2024 жылы 6-ға дейін кеміді).

Сондай-ақ прокуратураның бастама­сымен 78 мекемеде тікелей сот пен про­куратураға электронды шағым түсіретін 612 терминал орнатылды. Қазір термин­алдарды басқа ақпараттық жүйелермен интеграциялау мәселесі қаралып жатыр. Осы жұмыстың нәтижесінде сотталған адамдар прокуратураға өтініш жіберуге, соттарға ізгілік шараларын қолдану тура­лы ұсыным беруге, Адам құқықтары жөніндегі уәкілге тікелей жолдауға мүм­кін­дік алады.

Жалпы практика көрсетіп отыр­ған­дай, еңбекпен қамтылған сотталғандар ре­жимді сақтап, түзелуге ынталы келеді. Сондықтан біз колонияларда жұмысқа орналастыруға ерекше мән береміз. Қабылданған шаралар жаңа өндіріс орындар, цехтары бар модульді ғи­мар­аттар, басқа да жаңа жұмыс орындары ашылуда, яғни колонияларда жұмыспен қамту деңгейі артып келеді. Сотталған­дарды еңбекке тарту үшін колонияларға шағын және орта бизнес субъектілері тартылуда. Соңғы он жыл ішінде қыл­мыстық-атқару мекемелеріндегі шағын және орта бизнес субъектілері саны 50-ден 285 ке өсті. 2024 жылы 65 жаңа өн­діріс орны ашылып, онда мың жарымнан астам сотталған жұмысқа орналасты.

Бас бостандығынан айыру жазасын өтеп жатқан адамдарды түзету процесінде білім беру зор маңызға ие. Қазір пени­тенциарлық жүйедегі мектептер мен колледждерде бес мыңнан астам адам оқиды. Бұл мекемелерде білім беру сапасын арттыру мақсатында Оқу-ағарту министрлігі және жергілікті атқару ор­гандарымен бірлесіп, оқыту әдіс­темелері мен материалдық-техникалық базаны жақсарту шараларын жүзеге асыруда. Сондай-ақ прокуратура органдары денсаулық сақтау, қылмыстық-атқару жүйесі және жергілікті билік орган­дары­мен бірлесіп, колонияларда медицина сапасын арттыру бағытында бірқатар жұмыс атқаруда. Сотталғандар сырқатын алдын ала анықтауға арналған скрининг тексерулерден өтеді. Денсаулық сақтау министрлігінде сотталғандарды медици­на­лық қамтамасыз ету басқармасы да құрылған.

Сонымен қатар колонияларда 54 медициналық бөлім жөнделіп, бір медициналық пункт жаңадан салынды (Батыс Қазақстан облысында). Қызыл­орда облысындағы тергеу изоляторына күрделі жөндеу жасалып, Ақтөбе облыс­ында жаңа амбулатория салуға дайын­дық жұмыстары басталды. Жоспар бойынша 2025 жылы – 7, ал 2026 жылы  3 денсаулық сақтау орны салынбақ.

Пробация институтының тиімділігін арттыру үшін прокуратура кешенді ба­ғыттарды, соның ішінде – әрбір сот­тал­ған адамды жазасын өтеп шыққан соң әлеуметтік ортаға бейімдеу, жұмысқа орналастыру және басқа да әлеуметтік-тәр­биелеу сипатындағы шараларын қол­дананады. Жазасын өтеп келгендер Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің «Цифрлық отбасы кар­тасы» платформасына енгізілді. Осы арқылы оларға тиісті мемлекеттік қыз­меттер көрсетілуде. Бұл платформаға прокурорлар да қосылды, енді олар ресоциализацияға жауапты органдардың жұмысын онлайн қадағалайтын болады.

Алайда пробация шарттарын бұз­ғандарға қатаң шаралар қолданылады. Былтыр пробация шарттарын бұзған 3 500 ден астам адамның жазасы бас бос­тандығынан айыруға ауыстырылды. Қа­былданған кешенді шаралар нәтиже­сінде рецидив 12 %-ға төмендеді.

Соттардың қылмыстық істерді қарау, үкім шығару, оларды орындау, сондай-ақ жазасын өтеп жатқан адамдардың құ­қықтарының сақталуын қадағалау кезін­де прокуратура өзінің негізгі функ­ция­ларының бірі – құқық қорғауды жүзе­ге асырады. Прокурорлар өздерінің өкілет­ті­гіндегі құқық құралдарын қолда­на отырып, қылмыстық қудалау орби­та­сына тартылған азаматтардың заңды мүдделерінің бұзылуына жол бермейді, сондай-ақ жазаның бұлтартпастығы принципін және жәбірленушілердің құқықтарын қалпына келтіруді қамтама­сыз етеді.

 

Әсет Шындалиев, ҚР Бас прокурорының орынбасары