Заңсыз кіріске заңдық шектеу қойылады

Заңсыз кіріске заңдық шектеу қойылады
Мәжіліс Спикері Ерлан Қошановтың төрағалығымен жалпы отырыс өтті. Онда депутаттар қылмыстық жолмен алынған кірістерді заңдастыруға (жылыстатуға) және терроризмді қаржыландыруға қарсы іс-қимыл туралы заң жобасын бірінші оқылымда мақұлдады.

Төрт заң екінші оқылымда қабылданды. Олар: нысаналы капитал қорлары және эндаумент-қорлар (нысаналы капиталдар) туралы, ішкі істер органдарының қызметіне қатысты, сондай-ақ Қылмыстық, Қылмыстық-процестік және Қылмыстық-атқару кодекстерін оңтайландыру мәселелері бойынша, астана мен республикалық маңызы бар қалаларды дамыту бойынша заңдар.

Мәжіліс қылмыстық жолмен ал­ын­­ған кірістерді заңдастыруға (жылыстатуға) және терроризмді қар­жыландыруға қарсы іс-қимыл мәселелері бойынша заң жобасын бірінші оқылымда мақұлдады. Жоба салалық заңнаманы Ақшаны жылыстатуға қарсы күрестің қаржы шараларын әзірлеу тобы ұсыным­дары­на сәйкес келтіру үшін әзір­ленген. Құжат аясында 6 кодекс пен 14 заңға түзетулер енгізіледі.

Заң жобасын Қаржылық мони­торинг агенттігі төрағасының ор­ын­басары Жеңіс Елемесов таныс­тырды. Оның айтуынша, агент­тік қыл­мыстық кірістерді жылыстату және заңсыз қызметті қаржылан­дыру тәуекелдерін анық­тау үшін ком­мерциялық емес ұйымдардың кү­дікті операция­ларына талдау және мониторинг жүргізу міндеті жүк­теледі.  

Қаржы мониторингінің жаңа субъектілері ұялы байланыс опера­торлары мен «Азаматтарға арналған үкімет» мемлекеттік корпорациясы болады. Сондай-ақ депутаттар бұл тізімге Әлеуметтік медициналық сақ­тандыру қорын қалдыруды да ұсынды.

Бұл ретте қаржы мониторингі субъектілері күдікті қызмет туралы хабарларды уәкілетті органға жі­беру­ге міндетті болады. Талқылау барысында депутат Павел Казанцев қазіргі уақытта олар Қаржылық мониторинг агенттігіне күдікті қыз­мет туралы ғана ақпарат беріп жатқанын атап өтті. Осы орайда де­путат спикерден ұсынылып отыр­­ған жаңашылдықтың мақсатын және күдікті қызметті анықтаудың қандай критерийлері бар екенін сұрады.

Жеңіс Елемесов өз жауабында «күдікті қызмет» ұғымын енгізудің мәні қаржылық мониторинг субъ­ектілері алатын трансферттердің жиынтығын талдау жүргізу екенін айтты. Оның айтуынша, әрбір опер­а­ция бөлек ресми түрде күдік тудырмауы мүмкін, мұны бір-бірі­мен байланысты операциялар тіз­бегі арқылы анықтауға болады.

Сонымен қатар заң жобасы бо­йын­ша жұмыс тобының жетекшісі Мұрат Ергешбаев қосымша баянда­ма­дасында мәдени құндылықтарды қолма-қол нысанда сатып алу (сату) бойынша операциялар үшін қаржылық мониторингтің шекті мөлшерін 45 миллион теңгеден 1 миллион теңгеге дейін төмендету ұс­ын­ылғанын айтты. Сомасы 5 мил­лион теңгеге тең немесе одан асатын цифрлық активтермен жас­ал­атын операциялар да қаржылық бақылауға алынады. Мәжілісмен­дердің ұсынысымен «мінсіз іскерлік бедел» ұғымы енгізіліп отыр. Яғни, бұрын әрекеттері қылмыстық жол­мен алынған кірістерді заңдастыру­ға және терроризмді қаржылан­дыру­ға ықпал еткен жеке тұлғалар­мен байланысы бар кандидаттар енді қаржы ұйымының басшысы лауазымына үміткер бола алмайды.

Мәжіліс Қылмыстық, Қыл­мыс­тық-процестік және Қылмыстық-атқару кодекстерін оңтайландыру туралы заңды екінші оқылымда қ­а­былдады. Жұмыс тобының жет­ек­шісі Абзал Құспан құжатпен жұ­мыс екі жылға жуық уақыт жүр­гіз­ілгенін атап өтті. Қылмыстық заң­наманы жүйелеуге және үйлес­тіруге арналған заңға соңғы 10 жылда мың­нан астам өзгертулер мен тол­ықтырулар енгізілген.

– Түзетулерді Әділет минис­трлігі Мемлекет басшысының 2022 жылғы 1 қыркүйектегі Жолдауында берген қылмыстық сот ісін жүр­гізуді оңтайландыру жөніндегі тап­сыр­масын орындау, сондай-ақ 2030 жылға дейінгі Құқықтық саясат тұ­жырымдамасын іске асыру ая­сын­да әзірледі. Қазақстан тарих­ын­да алғаш рет қылмыстық заңнамаға өзгерістер мен толықтырулар енгізу өкілеттігі құқық қорғау органдары­нан ведомстволық мүддесі жоқ о­рган ретінде Әділет министрлігіне беріледі, – деді депутат.

Заңда азаматтар мен кәсіпкер­лер­дің құқықтарын қорғауды, бәсе­келестік қабілеттілікті күшейту және қылмыстық іс жүргізуді оң­тай­ландыру сияқты салалар қам­тыл­ған. Атап айтқанда, адвокат­тар­дың құқықтары кеңейтілді. Олар сот­қа қорғау актісін – айыптау қоры­тындысына қарсы құжатты ұсына алады, тексеру объектілері туралы мәліметтермен, жедел-із­дес­тіру және қарсы барлау іс-шара­ларының материалдарымен, жас­ыр­ын тергеу әрекеттерімен таныса алады. Бұдан басқа да түзетулер ұсынылады.

Мәжіліс Төрағасы Ерлан Қош­анов депутаттардың қоғам үшін маң­ызы зор заңды қабылдаға­нын атап өтті. Ол еріксіз некеге тұруға мәж­бүрлегені үшін 10 жылға дейін бас бостандығынан айыру немесе шектеу түріндегі қылмыстық жау­ап­кершілік қарастырылған жаңа нормаға ерекше тоқталды.

– Соңғы кездері қыз алып қа­шу­ды ұлттық дәстүр санап, дәріптеу әрекеттері жиілеп барады. Бұл – шын мәнінде, адамның құқығы мен еркіндігін өрескел кемсіту. Мем­лекет басшысы Ұлттық құрылтай отырысында сөйлеген сөзінде: «Бұл – мүлдем ақтауға болмайтын заңсыздық, қараңғылық, тіпті мас­қара тірлік. Өркениетті қоғамда әр азаматтың абыройы, құқығы және бостандығы баға жетпес құндылық болуы керек» деген болатын, – деді Е.Қошанов. 

Заңда шешімін тапқан тағы бір өзекті мәселе – дропперлік. Палата төрағасы қылмыстың бұл түрімен күресті күшейту мақсатымен депут­ат­тар бұл әрекет үшін қылмыстық жауапкершілік бекітетін түзетулер әзірлегенін айтты. Заң қабылданған соң мұндай қылмысты жасаған адам 7 жылға дейін бас бостанды­ғынан айырылып немесе шектеліп, мүлкі тәркіленетін болады.

Соңында Мәжіліс Спикері бү­гін қабылданған заңның жекелеген нормалары бойынша, әсіресе жаса­ған әрекеттері үшін жауапкершілік­ке мән бермейтін жастар арасында кеңінен түсіндіру жұмыстарын жүр­гізу қажеттігін баса айтты.

Бұдан соң нысаналы капитал қорлары және эндаумент-қорлар (нысаналы капиталдар) туралы заң мен оған ілеспе түзетулер екінші оқылымда қабылданды. Жұмыс то­бының жетекшісі Жұлдыз Сүлей­менова құжатты қарау нәтижесінде активтерді сенімгерлік басқаруға берудің шекті мөлшері 10 мың АЕК деп белгіленіп, депутаттар ұсыны­сы­мен әкімшілік-шаруашылық шы­ғыстардың шекті көлемі инвес­тициялық кірістің 15 пайызын немесе таза активтердің орташа құны­ның 0,5 пайызын құрайтынын айтты. Нысаналы капитал қорын құру кезінде алушының жазбаша келісімін алу талабы енгізілді, бұл ұйымдардың келісімінсіз олардың атынан қор құру мүмкіндігін шек­тейді. 

Ішкі істер органдарының қыз­меті саласындағы нормалардың ар­тық (шамадан тыс) заңнамалық регламенттелуін болғызбау мәсе­лелері бойынша заң да екінші оқы­л­ымнан өтті. Жұмыс тобының жет­ек­шісі Жарқынбек Амантайдың айтуынша, енді 2021 жылдың 31 жел­тоқсанына дейін қызметтік міндеттерін атқару кезінде қаза тапқан құқық қорғау, арнаулы мем­лекеттік органдардың қызмет­кер­лерінің отбасы мүшелеріне, әскери қызметшілерге біржолғы төлемдер­ден бөлек, ай сайынғы төлемдер қос­ым­ша төленетін болады. Сон­дай-ақ заң құқық қорғау қызметін жүзеге асыруға, құқық қорғау ор­ган­дары қызметкерлері мен әскери қызметшілерін тұрғын үймен қам­та­ма­сыз етуге, өндірістік мақсатта өсіруге рұқсат етілген қарасора өсімдіктерінің (каннабис) сорттар­ын анықтауға және басқаларға қатысты мәселелерді реттейді. 

Астананы және республикалық маңызы бар қалаларды дамыту мә­се­лелері бойынша заң екінші оқыл­ымда қабылданды. Жұмыс тобы­ның жетекшісі Болатбек Нажмет­дин­ұлы заңда астана мен респуб­ликалық маңызы бар қалаларды абаттандыру нормалары жетілдіріл­генін баяндады. Олар қолжетімді ортаны қамтамасыз етуге, дизайн-кодты енгізуге, сондай-ақ жергілікті өкілді және атқарушы органдардың құзыреттерін нақтылауға қатысты. Сонымен қатар елордадағы көші-қон және жарнама қызметі реттел­еді. Мемлекет басшысының тап­сыр­маларын іске асыру аясында өмірлік маңызы бар салалардың: жылу-энергетика, сумен жабдықтау және су бұрудың үздіксіз жұмыс істеуін қамтамасыз ету үшін бірінші кезектегі инфрақұрылымдық про­блемаларды шешуге бағытталған түзетулер енгізілді. 

Мәжіліс «Аквашаруашылық туралы» және «Қазақстан Респуб­ли­касының кейбір заңнамалық акті­леріне аквашаруашылық, агро­өнер­кәсіптік кешен, электр энер­ге­тика­сы және жекелеген орталық мемле­кет­тік органдардың функ­ция­ларын қайта бөлу мәселелері бойынша өзгерістер мен толық­тыру­лар енгізу туралы» заңдарға Сенат ұсынған жаңа редакциямен келісті.

Мәжіліс комитеттері бірқатар ра­тификациялық жобаны жұмысқа қабылдады. Олар: Қазақстан мен Ресей үкіметтері арасындағы «Челя­бі мемлекеттік университеті» жоғары білім берудің федералдық мемлекеттік бюджеттік білім беру мекемесі Қостанай филиалының жұмыс істеуі туралы келісім, Қазақ­стан мен Қатар үкіметтері арасын­дағы Қазақстаннан келген жұмыс­кер­лерді Қатарда жұмысқа орналас­тыруды реттеу жөніндегі келісім, 2003 жылғы 25 желтоқсандағы Қазақстан мен Қырғыз үкіметтері арасындағы Мемлекеттік шекара арқылы өткізу пункттері туралы келісімге өзгеріс енгізу жөніндегі хаттама, Қазақстан мен Түрік­менс­тан үкіметтері арасындағы қылмыс­кер­лікке қарсы күрестегі ынтымақ­тастық туралы келісім.

Жалпы отырыс соңында мәжі­ліс­мендер әлеуметтік-экономика­лық мәселелер бойынша мем­лекет­тік органдарға 10 депутаттық сауал жол­дады.