– Болат Бақбергенұлы, бұл келісімнің Қазақстан мен Түрікменстан арасындағы экономикалық қатынастарға әсері қандай болмақ?
– Қазақстан мен Түрікменстан арасындағы инвестицияларды қорғау туралы заң жобасы – екі елдің экономикалық байланысын жаңа деңгейге көтеретін маңызды қадам. Бұл келісім — тарихи құжат. Өйткені соңғы 30 жылда Қазақстан мен Түрікменстан арасында инвестициялық ынтымақтастықты жоғарғы деңгейде заңдық тұрғыдан бекіткен мұндай келісім болған жоқ. Осыған дейін Түрікменстан сыртқы саясатта бейтараптық ұстанатын елдің бірі еді. Сонымен қатар бес көрші мемлекеттің ішінде әлі күнге дейін Қазақстан азаматтары бұл елге визамен барады. Бұл жағдай екі ел кәсіпкерлерінің қатынасына, өзара инвестициялық мүмкіндіктерді толық пайдалануға кедергі келтіріп келді.
Дегенмен соңғы жылдары мемлекетаралық қарым-қатынаста оң өзгерістер байқалуда. 2024 жылы Қазақстан Президенті Қасым-Жомарт Тоқаевтың Ашхабадқа ресми сапары барысында тараптар экономикалық, көлік, энергетика, мәдени-гуманитарлық салаларды қамтитын 20-дан астам құжатқа қол қойды. Солардың ішіндегі ең маңыздыларының бірі – инвестицияларды өзара көтермелеу және қорғау туралы келісім. Бұл құжаттың мақсаты – екі елдің инвесторларына тең құқық пен қорғау кепілдіктерін беру.
2024 жылы желтоқсанда бұл келісімді Түрікменстан парламенті мақұлдаған болатын. Біз қазір оны Сенаттың қарауына ұсындық. Бұл қадам жүзеге асқан жағдайда екі ел арасында инвестициялық климаттың тұрақты әрі сенімді негізі қалыптасады. Кәсіпкерлер үшін ең маңызды мәселе – құқықтық кепілдік. Құқықтық база болмаса, инвесторлар үлкен қаражат салуға тәуекел ете алмайды. Сондықтан мұндай келісімдер шетелдік капиталды тартуда шешуші рөл атқарады.
– Келісім аясында инвесторлардың құқықтары қалай қорғалады?
– Бұл келісім тек экономикалық құжат емес, ол – екі ел арасындағы өзара сенім мен саяси диалогтің символы. Инвестиция – тек капитал емес, ол – технология, ноу-хау, жұмыс орындары, жаңа өндірістер. Сол себепті келісімнің басты мақсаты – Қазақстан мен Түрікменстан аумағында жұмыс істейтін инвесторларға әділ, тең және ашық режим ұсыну. Яғни, екі ел де өз территорияларында шетелдік инвесторларға жергілікті кәсіпкерлермен тең дәрежеде құқық пен мүмкіндіктер беруге міндеттеледі. Сонымен қатар инвестициялардың қауіпсіздігі мен тұрақтылығы да қамтамасыз етіледі.
Келісім экспроприациядан қорғау, инвестициялық дауларды халықаралық арбитраж арқылы шешу мүмкіндігі, сондай-ақ табыс репатриациясына кедергі келтірмеу сияқты маңызды ережелерді қамтиды. Мұндай нормалар халықаралық инвестициялық құқықтың негізгі стандарттарына сәйкес келеді және екі елдің де инвестициялық тартымдылығын арттырады.
– Келісім энергетика, нақтырақ айтқанда, газ саласына қандай серпін береді деп ойлайсыз?
– Энергетика – Қазақстан мен Түрікменстан арасындағы ең әлеуетті ынтымақтастық бағыттарының бірі. Түрікменстан – әлемдегі ірі газ қоры бар бес мемлекеттің бірі. Олар бұл ресурсты негізінен Қытай, Ресей және Иран секілді елдерге экспорттайды. Біз де өз еліміздің энергетикалық қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін осы мүмкіндікті тиімді пайдалануымыз қажет.
Президенттің Ашхабадтағы сапары кезінде «ҚазМұнайГаз», QazaqGaz сияқты ірі ұлттық компаниялар нақты жобалар бойынша келіссөздер жүргізді. Түрікменстанмен бірлесіп газ кен орындарын барлау, игеру, құбыр тарту және инфрақұрылым салу мәселелері талқыланды. Мысалы, Қазақстандағы «Сарыарқа» газ құбыры жобасы – еліміздің солтүстік және шығыс аймақтарын газбен қамтудағы маңызды қадам. Бірақ бұл аймақтарды толық қамтамасыз ету үшін қосымша газ көздері қажет. Сондықтан Түрікменстанмен 10-20 жылға жоспарланған ұзақмерзімді стратегиялық серіктестік біздің ішкі нарықтағы тапшылықты шешуге септігін тигізер еді. Демек, бұл келісім – тек бүгінгі күннің емес, болашақтың да инвестициясы.
– Аталмыш құжат көлік және транзит саласына қалай ықпал етеді?
– Екі ел Еуразияның маңызды стратегиялық нүктесінде орналасқан. Сондықтан көлік-логистика саласындағы әріптестіктің дамуы – басым бағыт. Түрікменстан – Иран мен Ауғанстан арқылы Парсы шығанағына, ал Қазақстан – Ресей мен Қытай арқылы Еуропа мен Азияға шығатын маңызды қақпа. Бұл тұрғыда өзара тиімді логистикалық шешімдер мен транзиттік жобаларды дамыту аймақтық сауда ағынын арттыруға үлкен серпін береді.
Қазір Қытайдан келетін жүк ағындары «Батыс Қытай – Батыс Еуропа» автодәлізі және Ақтау порты арқылы Түрікменстанға да жеткізілуде. Дегенмен визалық шектеулер мен көлік логистикасының дамымауы екі ел арасындағы тауар айналымын тежеп отыр. Одан бөлек, бүгінде Ашхабадқа Астана немесе Алматыдан тікелей ұшақпен жету мүмкін емес. Көп жағдайда кәсіпкерлер Түрікменстанға Ыстанбұл немесе Дубай арқылы қатынауға мәжбүр. Бұл логистикалық жағынан тиімсіз және уақыт жағынан да қолайсыз.
2024 жылы екі елдің көлік министрліктері азаматтық авиация саласында келіссөздер жүргізді. Болашақта «Ашхабад – Алматы», «Түрікменбашы – Ақтау» бағыттары бойынша тікелей немесе транзиттік рейстер ашылуы мүмкін. Егер бұл жүзеге асса, бизнес өкілдері мен туристер үшін жол ашылып, сауда айналымы да арта түсер еді.
– Ал заңда инвестициялық дауларды шешу бойынша механизмдер қарастырылған ба?
– Иә, кез келген елде инвестициялық даулар болуы мүмкін. Бұл қалыпты жағдай. Аталған келісім мұндай дауларды шешудің бірнеше жолын ұсынады. Ең алдымен, дау қай елдің аумағында туындаса, сол елдің ұлттық заңнамасы шеңберінде арбитраж арқылы шешуге болады. Егер тараптар келіссе, дауды халықаралық арбитраж арқылы қарастыруға немесе медиация тәртібімен бейбіт жолмен реттеуге мүмкіндік бар. Бастысы – тараптар өзара мәмілеге келу мен ынтымақтастық рухын сақтауы тиіс. Бұл келісім құқықтық сенімділік орнатуға бағытталған.
– Екі ел арасындағы сауда-саттықты ұлттық валюталарда жүргізу бастамасы көтерілген екен. Бұл идея қаншалықты жүзеге асады деп ойлайсыз?
– Бұл – өте орынды әрі заман талабына сай ұсыныс. Қазір Қазақстан мен Түрікменстан арасындағы сауда-саттық негізінен доллармен есептеледі. Алайда ұлттық валютамен есеп айырысу – валюта бағамдарының құбылуынан болатын тәуекелдерді азайтып, қаржылық тәуелсіздікті арттыратын қадам. Ресей мен Қытайдың рубль мен юань арқылы есептесуі — осы бағыттағы оң тәжірибе. Әрине, мұндай жүйені енгізу үшін екі елдің орталық банктері арасында нақты механизмдер мен сенімді төлем жүйелері құрылуы қажет.
– Ал жасыл энергетика жобаларын ынтымақтастықтың жаңа бағыттары ретінде атауға бола ма?
– Әрине. Қазақстан 2060 жылға дейін көміртегі бейтараптығына жетуді көздейтін стратегияны жүзеге асырып жатыр. Бұл бағытта Түрікменстанмен бірлесіп жұмыс істеуге мүмкіндік мол. Түрікменстанның күн мен жел энергиясы бойынша әлеуеті зор. Егер екі ел зерттеу, технология, инвестиция бағытында күш біріктірсе, жаңартылатын энергия көздерін дамыту аймақтық тұрақтылық пен экологиялық қауіпсіздікке үлес қосады.
– Түрікмен инвесторлары қазақстандық қандай салаларға қызығушылық танытып отыр?
– Түрікмен тарапы ауыл шаруашылығы, жеңіл өнеркәсіп, құрылыс материалдары және фармацевтика салаларына қызығушылық танытты. Сонымен қатар арнайы экономикалық аймақтардың (АЭА) мүмкіндіктері – салықтық жеңілдіктер, инфрақұрылымдық қолдау – инвесторлар үшін үлкен қызығушылық тудырып отыр. Әсіресе, Түркістан және Маңғыстау облыстарындағы АЭА базасында бірлескен кәсіпорындар ашу жөнінде нақты ұсыныстар талқылануда.
– Назарымыздан тыс қалған тағы қандай мәселелер бар?
– Иә, өте маңызды, бірақ жиі айтылмайтын мәселе – виза тәртібі. Түрікменстан Маңғыстау облысымен шектеседі. Бұрын екі шекаралас облыс – біздің тараптан Маңғыстау облысы, түрікмен жағынан Балқан уәлаяты арасында визасыз 5 күнге кіріп-шығу мүмкіндігі болған. Бұл туыстық, сауда-саттық, емделу сияқты қарапайым гуманитарлық қажеттіліктер үшін өте маңызды еді. Алайда кейіннен Түрікменстан бұл тәртіпті біржақты тоқтатты. Қазір Түрікменстанға бару үшін визалық режим сақталған. Бұл – азаматтық байланыстардың дамуына, шағын және орта бизнес, сондай-ақ өңіраралық серіктестіктің кеңеюіне үлкен кедергі. Егер екі ел арасындағы визалық тәртіп жеңілдесе немесе шекаралас аймақтар үшін қайтадан жеңіл режим енгізілсе, бұл экономикалық байланыстарға оң әсерін тигізер еді.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан Кәмила ДҮЙСЕН